وقتی رویای بمیها نقش برآب شد؛ چه برسر “خودروسازان بم” شریک ایرانی فولکس آلمان آمد؟
شرکت "بم خودرو" یا همان "خودروسازان بم" قرار بود با همکاری غول خودروسازی جهان یعنی "فولکس واگن" شهر بم را به قطب اول صنعت خصوصی ایران و رقیب گردن کلفت ایران خودرو و سایپا تبدیل کند، اما چه شد که نگذاشتند؟
اوایل دهه ۸۰ درست زمانی که کرمان موتور شریک کرهایاش – دووموتورز – را از دست داده بود، شرکتی بزرگ تحت لوای این خودروسازی در منطقه ارگ جدید بم با نام بم خودرو یا همان «خودروسازان بم» متولد شد تا با غول خودروسازی جهان یعنی فولکس واگن آلمان همکاری کند.
به گزارش سایت باغ شهر بم روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: بم خودرو با هدف توسعه خودروسازی بخش خصوصی و برای دستیابی به فناوری پیشرفته و تولید خودرو منطبق با استانداردهای معتبر جهانی تاسیس شد و از همان ابتدا لقمه بزرگی برداشت: «فولکس واگن، غول خودروسازی جهان.»
تولید رسمی فولکس در ارگ جدید بم
با آغاز سال ۸۴، تولید فولکس در ایران از حالت آزمایشی وارد فاز رسمی شد تا پس از سالها، محصولی متعلق به برندهای معتبر جهان مهمان خودروسازی کشور شود. در آن دوران، اصلی ترین خودروهای بازار ایران را پیکان، پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ تشکیل میدادند و سمند نیز در حال «رو آمدن» بود.
بنابراین ورود فولکس، یک اتفاق بزرگ به شمار میرفت؛ به خصوص آن که مسئولان وقت “بم خودرو” عنوان میکردند قصد دارند به تیراژ ۴۰۰ هزار دستگاهی در سال برسند و ایران را به یکی از قطبهای تولید این خودروساز در منطقه تبدیل کنند.
این همان هدفی است که فولکس نیز داشت؛ چه آن که مسئولان وقت این شرکت به اهمیت بازار ایران و موقعیت استراتژیک آن پی برده بودند و خوب میدانستند با استقبال مشتریان ایرانی مواجه خواهند شد.
آن زمان قرار بود فولکس گل با قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود که با توجه به سطح تکنولوژیاش و این که متعلق به غول خودروسازی جهان بود، جذابیت لازم را برای جاافتادن در ایران داشت.
از همین رو هم فولکس و هم بم خودرو حساب ویژهای روی «خودروی گل» باز کرده بودند. این خودرو در واقع میتوانست زمینهساز سهمگیری بزرگ فولکس در بازار خودروی ایران باشد؛ اتفاقی که اگر رخ میداد، برای کل صنعت و بازار خودرو کشور نیز منفعت داشت.
رویای بزرگ اقتصادی بم که تعبیر نشد
چرا فولکس واگن از ایران رفت؟
در حالی بود که برنامهریزیهای زیادی برای تولید گسترده خودروی آلمانی در ارگ جدید بم صورت گرفته بود اما رویای فولکس در ایران تعبیر نشد و خودروساز آلمانی کشور را پس از حدودا شش سال ترک کرد.
در پاییز سال ۸۸ خبرهایی مبنی بر توقف تولید فولکس گل به گوش رسید. هرچند بمیها این اخبار را با تاخیر تایید کردند با این حال میگفتند قرار است به جای «گل» مدلهای دیگری از فولکس به ایران بیاید. این وعده محقق نشد و فولکس واگن رفت تا پرونده تولید «گل» در بم خودرو با تیراژی تنها ۱۱ هزار دستگاهی بسته شود.
هماکنون در شرکت خودروسازان چه میگذرد؟
بم خودرو این اواخر به لحاظ مالی و جنبه تولید اوضاع خوبی نداشته است؛ تا جایی که حتی گفته میشود خط تولید اتوبوسسازی این شرکت به دلیل بدهی به بانک مصادره شده است. با این حال، اوضاع شرکت کمکم در حال رسیدن به شرایطی نسبتا پایدار است و اگر تحریمها لغو شوند، بم خودرو میتواند روزهای بهتری را در آینده تجربه کند. یک مقام مسئول در «خودروسازان بم» که نخواست نامش فاش شود، در مورد اوضاع فعلی این شرکت به «دنیای اقتصاد» میگوید: در حال حاضر مشغول تولید لیفان جدید (مدل ایکس ۷۰) هستیم و تا به حال حدود ۳۰۰ دستگاه از این خودرو را به تولید رساندهایم.
وی با بیان این که خط تولید لیفان از کرمانموتور به «خودروسازان بم» منتقل شده، میافزاید: از این پس ما نماینده لیفان در حوزه تولید محصولات این شرکت چینی هستیم اما خدمات پس از فروش مربوط به مدلهای قبلی لیفان را همچنان کرمانموتور ارائه میدهد.
اظهارات وی در حالی است که زمزمههای دستیابی ایران و آمریکا به توافق هستهای و برجام و لغو تحریم به گوش میرسد و این اتفاق میتواند سرعت تولید خودرو در بم خودرو را افزایش دهد. او در این مورد میگوید: در صورت لغو تحریم، احتمالا نرخ ارز کاهش خواهد یافت، ضمن آن که مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول نیز حل میشود، بنابراین قطعات بیشتری وارد میشود و تولید افزایش مییابد. بنابراین در صورت اتخاذ سیاستهای درست توسط دولتمردان، میتوان مجددا رویای بزرگ خودروسازان بم را عملی کرد.