اخبار باغشهر بم

موزه بم چرا راه‌اندازی نشد؟ شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی یکدیگر را مقصر می‌دانند!

مدیر پایگاه میراث جهانی می‌گوید: راه اندازی موزه باستان‌شناسی بم توسط بنی‌اسدی شهردار پیشین در حال انجام بود اما شورای شهر (دوره ششم) ادامه کار را متوقف کرد. رئیس شورای شهر اما نظر دیگری دارد و میراث فرهنگی و پایگاه جهانی را مقصر کم‌کاری می‌داند.

با وجود وعده‌های بیشمار مسئولان محلی، استانی و کشوری بابت راه‌اندازی موزه باستان شناسی در شهر تاریخی بم، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مسئولان استانی و شهرستانی در بم از زمان زلزله ویرانگر سال ۸۲ بارها قول راه‌اندازی انواع و اقسام مدل‌های موزه را به مردم بم داده اند؛ از جمله موزه باستان شناسی، مردم شناسی و موزه زلزله، اما در عمل هیچکدام از وعده‌ها به سرانجام نرسیده است.

ساخت موزه در بم از وعده تا عمل

سکینه خدیش: موزه باستان‌شناسی بم که سال ۹۸ اعلام شده بود با مشارکت شهرداری این شهر و اداره کل میراث استان کرمان راه‌اندازی خواهد شد اکنون با گذشت سه سال همچنان بلاتکلیف است و شورای شهر و پایگاه میراث جهانی بم هر کدام دیگری را دلیل کم کاری و تاخیر در اتمام این پروژه معرفی می‌کنند.
ایجاد موزه‌ را از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و اقتصادی بسیار مهم و پردستاورد می‌دانند؛ برخی آن را به‌مثابه حافظه شهر تلقی می کنند که موجب افزایش دلبستگی به محیط زندگی نیز خواهد شد؛ بم با چند اثر ثبت جهانی منحصربه فرد نیز نیاز به شناسنامه‌ای دارد که در آن هویت شهر و گذشته‌اش به مردم یادآوری شود اما چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده، خود حدیث مفصلی است که این روزها هم درگیر پاسکاری مدیران شده است.
مسئولان استانی و شهرستانی در بم از زمان زلزله ویرانگر سال ۸۲ بارها قول راه‌اندازی انواع و اقسام مدل‌های موزه را به مردم بم داده اند؛ از جمله موزه باستان شناسی، مردم شناسی و موزه زلزله.
فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مدیر پایگاه میراث جهانی از آغاز عملیات اجرایی موزه تاریخ و باستان‌شناسی با مشارکت شهرداری این شهر خبر داده بود و مردادماه ۱۴۰۰ نیز مدیرکل میراث فرهنگی استان قول راه‌اندازی موزه بم تا ۶ ماه اینده را داد که تاکنون عملیاتی نشده و تازه حالا می‌بینیم که مدیران شهری و میراث هرکدام حرف خودشان را می‌زنند.

پایگاه میراث جهانی: اجرای کار برعهده شهرداری بود

محسن قاسمی مدیر پایگاه میراث جهانی بم درباره آخرین وضعیت موزه باستان‌شناسی این شهرستان می‌گوید: احداث موزه به صورت مشارکتی بین شهرداری بم و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان بوده و پایگاه جهانی بم تنها به عنوان نماینده میراث فرهنگی پیگیر امور مربوط به آن است.

وی افزود: ساختمانی که موزه در آن راه اندازی خواهد شد متعلق به شهرداری بم است و به مدت چند سال پایگاه جهانی در آنجا مستقر بوده که سال ۹۸ شورای شهر و شهرداری به ما اعلام کردند ساختمان را تخلیه کنیم و ما نیز درخواست احداث موزه در این مکان را به شورا و شهرداری فرستادیم که مورد موافقت شورای دوره پنجم قرار گرفت.

شورای شهر فعالیت شهردار پیشین را متوقف کرد

رییس پایگاه جهانی بم ادامه داد: مقرر بود ارائه طرح، مطالعه و همچنین نظارت کار با اداره کل میراث فرهنگی باشد و شهرداری اجرای کار را تا دیماه ۱۴۰۱ به پایان برساند، سپس میراث فرهنگی در بحث تجهیز موزه ورود کند.

قاسمی خاطر نشان کرد: کار توسط آقای بنی اسدی شهردار قبلی در حال انجام بود اما به دلیل تغییراتی که در شورای شهر رخ داد، شورای شهر جدید (دوره ششم) ادامه کار را در زمان بنی اسدی شهردار قبلی متوقف کرد.

پایگاه میراث جهانی وظایف خود را انجام داده

محسن قاسمی: میراث فرهنگی تلاشش را در آماده کردن طرح و مطالعات انجام داده است؛ همچنین بودجه لازم برای تجهیز موزه که همان خرید ویترین بوده از وزارت میراث فرهنگی نیز تامین شده است و بخش دیگر بودجه نیز در سال جاری تامین خواهد شد.

به گفته قاسمی، هر ویترین حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر شهرداری سال گذشته کار را انجام داده بود می توانستیم موزه را با هزینه کمتری راه اندازی کنیم زیرا امسال مطمئنا هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.‌

دغدغه‌مندی وجود دارد اما تعامل نه!

وقتی به سراغ مدیران شهری می رویم سخنان دیگری مطرح می شود؛ گرچه بین سخنان شهردار و رییس شورا نیز تفاوت هایی وجود دارد اما آنان نیز از موضع خودشان می گویند؛ هرچند توجه به محتوای همه این مدیران نشان می دهد که همگی نسبت به مسائل میراثی و فرهنگی شهرستان بی دغدغه نیستند و نیاز هست با یک تعامل بین بخشی مشکلات و موانع را در این زمینه بردارند.

 شهردار: به مصوبه شورای شهر نیاز داریم

علیرضا ریاضی: شهرداری در سال‌های گذشته مجوزی از شورای شهر وقت دریافت کرده مبنی بر اینکه شهرداری ساختمان سرگرد سخایی را با همکاری میراث فرهنگی به عنوان موزه فعال کند.

شهردار بم: پرسنل حوزه عمرانی نیز تا حدودی کار عمرانی و عملیاتی در این ساختمان انجام داده‌اند بنابراین مقرر شد هزینه کار برآورد شود و اگر در بودجه شهرداری باشد انجام دهیم ولی اگر هزینه بیشتر از بودجه باشد برای اخذ مجوز به شورا بفرستیم. برای تکمیل ساخت‌وساز باید قسمت‌هایی از ساختمان داخلی تخریب شود به همین دلیل مصوبه شورای شهر را لازم داریم همچنین با توجه به اینکه پروژه در مرحله برآورد مالی قرار دارد، کد بودجه آن باید از طریق شورا فعال شود.
ریاضی در پایان افزود: فعالیت عمرانی سال گذشته بر مبنای بودجه همان سال بوده و امسال باید برای کار عمرانی کد از طریق شورا فعال شود؛ اگر هم سال گذشته کاری صورت گرفته قطعا روال اداری و قانونی انجام نشده است.

 شورای شهر: میراث فرهنگی مقصر است

رئیس شورای شهر می‌گوید: با توجه به اینکه واگذاری ساختمان سرگرد سخایی برای راه اندازی موزه طی مصوبه شورای دوره پنجم در سال ۹۸ بوده اقدام جدی توسط میراث فرهنگی برای راه اندازی موزه صورت نگرفته است.

کریم غضنفرآبادی: در مصوبه شورای پنجم عنوان شد با رعایت ضوابط و مقررات و با توجه به نیاز مبرم شهر بم به موزه و پیشینه تاریخی این شهر کهن، شورای اسلامی و شهرداری بم ساختمانی که در اختیار پایگاه جهانی قرار دارد را با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی به صورت موزه مشارکتی راه اندازی کند.
غضنفرآبادی: سال ۹۸ رییس پایگاه جهانی به عنوان عضو شورای شهر بم فعالیت داشته است و بهتر می داند مصوبه بین شورای شهر و پایگاه جهانی به چه صورت بوده است. به گفته غضنفرآبادی در مصوبه سال ۹۸ گفته شده بود که پایگاه جهانی اگر طی ۶ ماه موزه را راه اندازی نکند باید ساختمان تخلیه و به شورا برگردانده شود.
رئیس شورای شهر: تنها مکان موزه متعلق به شوراست و ساختمان برای راه‌اندازی موزه به میراث فرهنگی واگذار شده است؛ بنابراین میراث فرهنگی باید درخصوص راه اندازی این موزه اقدامات لازم را انجام می داده که متاسفانه تاکنون کم کاری صورت گرفته است.
کریم غضنفرآبادی رئیس شورای شهر بم در پایان خاطرنشان کرد: شورای دوره ششم مصوبه‌ای برای جلوگیری از راه اندازی موزه نداشته و این کم کاری گریبانگیر خود میراث فرهنگی است./ ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه