اخبار استان کرمان

اعلام وصول طرح تقسیم استان کرمان در مجلس؛ بم و جیرفت در رویای مرکزیت استان

اعظمی نماینده جیرفت و عنبرآباد خبر داد.

خبر تقسیم استان کرمان و تشکیل استان جدید “کرمان جنوبی” و یا شایدم شرقی و غربی، موضوعی است که سال‌ها از آن گفته می‌شود و سرانجامی نداشته است. یک‌بار خبر استان شدن بم در رسانه‌ها دیده می‌شود و بار دیگر جیرفت، اما تا اینجا واقعیت صرفا سرکار گذاشتن مردم هر دو شهر بوده، نه احقاق حق آن‌ها.


مرتبط با این موضوع بخوانید:


طی ده‌ها سال اخیر طرح تقسیم استان کرمان هرازچندگاهی نقل محافل می‌شود و پس از مدتی نیز فراموش می‌شود، این‌بار نیز هیئت رئیسه مجلس از اعلام وصول طرح تشکیل استان کرمان جنوبی خبر داده است.

به گزارش سایت باغ شهر بم، سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در نشست علنی امروز -یکشنبه ۲۶ اردیبهشت- از اعلام وصول طرح تشکیل استان کرمان جنوبی گفت و البته جزئیات بیشتری ارائه نداد./ایرنا

و اما ماجرای تقسیم استان کرمان چیست؟

بحث تقسیم استان کرمان سال‌هاست که محلی برای کشمکش سیاسی مسئولین شهرستان‌ها و موج‌سواری بر مطالبات مردمی در شهرهای مختلف استان بوده است.

شهرستان‌های بم در شرق و جیرفت در جنوب، همیشه دو رقیب اصلی برای تشکیل استان‌های جدید و تقسیم استان کرمان بوده‌اند که البته احساسات و مطالبات به‌حق و به‌جا مردم این دو شهر همواره بازیچه‌ای برای منفعت‌طلبی مسئولین و سیاسون هر دو شهرستان بوده است!
شهرستان بم در تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ بعنوان اولین شهرستان استان کرمان بعد از “کرمان” ایجاد شد و جیرفت نیز یکی از زیرمجموعه‌های بم محسوب میشد که خود  سال ۱۳۲۶ مستقل شد و شهرستان جدیدی تشکیل یافت. البته پیش از آن سیرجان (۱۳۲۳) و رفسنجان (۱۳۲۴) شهرستان شده بودند.

استان احتمالی کرمان جنوبی شامل کدام شهرستان‌هاست؟

جنوب استان کرمان شامل ۷ شهرستان جیرفت، عنبرآباد، منوجان، قلعه‌گنج، رودبارجنوب، کهنوج و فاریاب است که در مجموع یک‌سوم مساحت استان را دربرمی‌گیرند.

اقتصاد اصلی جنوب بر پایه کشاورزی است و تولیدات این منطقه به‌خصوص صیفی‌جات آن به اکثر نقاط کشور و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

توجه به محرومیت گسترده در شهرستان‌های جنوبی کرمان همواره از مطالبات به‌جا مردم بوده است که البته رفع این محدودیت‌ها را در مستقل شدن از کرمان و تشکیل استان جدید به نام کرمان جنوبی می‌دانند.

شرق استان کرمان و مطالبه استان کرمان شرقی به مرکزیت بم

شرق استان کرمان که مساحت زیادی از این استان پهناور را در برمی‌گیرد؛ شامل چهار شهرستان بم، نرماشیر و ریگان است.

بم قطب صنایع خودروسازی خصوصی ایران محسوب می‌شود و بیشترین میزان تولید خرمای استان کرمان نیز مربوط به این منطقه است.

شهرستان‌های شرقی استان کرمان همواره با محرومیت روبرو بوده و فاصله زیاد از مرکز استان نیز بر مشکلات این منطقه افزوده است.

با وجود صنایع مولد و پولساز در ارگ جدید بم، اما سهم مردم شرق استان کرمان همواره کارگری بوده است و “ارزش‌ افزوده‌ها” به مرکز استان سرازیر می‌شوند. مردم شرق استان همواره مطالبه مستقل شدن از کرمان را داشته و ایجاد “استان بم” را راهی برای برون رفت از محرومیت‌ها و بی‌مهری‌ها می‌دانند.

تقسیم استان کرمان؛ خوب یا بد؟

استان جدید بم جیرفت نقشه کرمان
عکس: نقشه شهرستان‌های استان کرمان
استان کرمان پهناورترین استان ایران است و فاصله برخی از شهرهای این استان با مرکز بسیار زیاد بوده و این خود از مهم‌ترین معایب آن به شمار می‌رود. عملا وقتی به مناطق دور افتاده از مرکز استان کرمان نگاه کنید بیشترین میزان محرومیت و کمترین میزان احداث زیرساختها را در مناطق دور افتاده از مرکز استان می‌توان یافت.

بعنوان مثال فاصله قلعه‌گنج در جنوب کرمان با مرکز استان ۳۹۰ کیلومتر و فاصله ریگان در شرق استان، تا کرمان ۳۰۰ کیلومتر است.

این فاصله زیاد باعث مشکلات زیاد و ایجاد محرومیت و عدم توزیع مناسب منابع بین شهرستان‌هاست در صورتی که فاصله قلعه‌گنج تا جیرفت ۱۶۰ کیلومتر و ریگان تا بم ۱۰۰ کیلومتر و از این‌رو اگر استان‌‌هایی مستقل در جنوب و یا شرق کرمان ایجاد شوند، تا حدود بسیار زیادی از بار مشکلات شهروندان محروم این مناطق کاسته خواهد شد.

استان جدید در تقسیمات کرمان، بم خواهد بود یا جیرفت؟

قطعا با استان شدن هر کدام از دو شهر بم و جیرفت، هیچکدام زیرمجموعه دیگری نخواهد بود، اگر استان جدید در جنوب و با مرکزیت جیرفت باشد، بم همچنان بخشی از استان کرمان می‌ماند و اگر شرق استان کرمان به مرکزیت بم مستقل شود، جیرفت و شهرستان‌های جنوبی همچون گذشته در حوزه استحفاظی کرمان خواهند ماند.

اما مسئله مهم این است که مردم هر کدام از این دو منطقه شرق و جنوب، “استان شدن” را حق و نیاز مبرم خود می‌دانند و ده‌ها سال است که این خواسته‌ی مردمی دست‌آویزی برای برخی از مسئولین دو شهرستان بم و جیرفت برای یارگیری سیاسی و البته پیروزی در انتخابات مختلف بوده است.

از شعار “تقسیم استان کرمان” آنچه طی سالیان گذشته به این دو منطقه رسیده، چیزی جز وعده و وعیده نبوده و البته هرزگاهی خوراکی برای رسانه‌ها فراهم شده و ژستی برای مسئولین! 
حال اگر قرار بر تقسیم استان کرمان باشد، باید اصولی و کارشناسی تصمیم‌گیری شود تا خواسته‌ مردم همچون گذشته بر زمین نماند؛ چه مطالبه مردم شریف شرق استان و چه مردم نجیب جنوب کرمان. شاید بهتر آن باشد که یا هر دو استانی جداگانه در شرق و جنوب شوند و یا همچون سابق، استان کرمان یکپارچه باقی بماند. تا اختلافات اینچنینی، بهانه‌ای به دشمنان ایران اسلامی ندهد.
با وجود همه گفته‌ها، اما آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است حفظ وحدت بین مردم دو شهرستان جیرفت و بم است. دو شهری که مردم آن دارای ارتباطات خویشاوندی بسیار عمیق و البته وصلت‌های خانوادگی گسترده‌اند و نباید “استان شدن” دلیل و بهانه‌ای شود برای ایجاد اختلاف و خدشه‌دار شدن فرهنگ دو شهر تاریخی بم و جیرفت.

یک دیدگاه

  1. سلام با تمام احترامی که به مردم فهیم بم قائل هستم و با توجه به اینکه خود شهرستان بم می‌تواند جداگانه مستقل باشد باید این راهم در نظر داشته باشیم که دو شهرستان جیرفت و کهنوج برای استان شدن ظرفیت و پتانسیل های لازم را دارا هستند و قطب کشاورزی ایران عزیز هستند و سرشار از معادن و جوانان بسیار فعال لیکن در صورتی که زیر مجموعه بم شوند مورد اجهاف قرار گرفته اند بنده خودم اهل شهرستان کهنوج هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه