نام آوران و مشاهیر بم

زندگی‌نامه محمدعلی علومی نویسنده و طنزپرداز معاصر ایران و از هنرمندان شهر بم

بیوگرافی محمدعلی علومی نویسنده معاصر ایران

زندگی‌نامه محمدعلی علومی؛ نویسنده، طنزپرداز، پژوهشگر و اسطوره‌شناس معاصر ایران که در داستان‌نویسی نیز شناخته شده است‌.

بیوگرافی و زندگی‌نامه محمدعلی علومی 

محمد علی علومی نامی آشنا در حوزه ادبیات و پژوهش ادبی در ایران است. به ویژه برای آن دست از افرادی که ادبیات عامه و فرهنگ مردم را دوست داشته و به دنبال پیوند آن با فضای ادبیات داستانی در ایران هستند.

محمدعلی علومی روز شانزدهم فروردین ۱۳۴۰ در شهر بم متولد شد.

علومی پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، سال ۱۳۵۸ وارد دانشگاه تهران شد و در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت. تحصیل در دانشگاه تهران، زمینه مهاجرت محمد علی علومی را به سوی تهران فراهم نمود. استاد علومی کار مطبوعاتی را از اوایل دهه هفتاد در مجله ادبستان به عنوان مسئول بررسی مقاله‌ها آغاز کرد و در همان زمان مشغول گردآوری مطالب مربوط به فرهنگ مردم شد.
محمدعلی علومی نویسنده و طنزپرداز
عکس: محمدعلی علومی نویسنده، شاعر و اسطوره‌شناس ایرانی، هنرمند فرهیخته باغ شهر بم

علومی قصه‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ مردم را در «ادبستان»، فصلنامه کرمان و ماهنامه سوره به چاپ می‌رساند. گذشته از آن چند مقاله در معرفی شاهنامه و یا نقد کتاب‌های داستانی نظیر «جزیره سرگردانی» و «طبل آتش» و «ساربان سرگردان» در مطبوعات منتشر کرد.

وی در ادامه کار مطبوعات برای مجله مهر، قصه‌های طنز نوشت و همزمان صفحه آموزش داستان برای جوانان را به راه انداخت.

محمدعلی علومی شاگرد استاد ابوالقاسم انجوی‌شیرازی بوده است. انجوی‌شیرازی معروف به “نجوا” از نویسندگان و پژوهشگران ادبی مطرح ایران و مشهور به “پدر فرهنگ مردم” است. انجوی همچنین از دوستان نزدیک صادق هدایت بود.

زندگی‌نامه هنری/ معرفی کتاب‌های استاد محمدعلی علومی

محمدعلی علومی در طول چند دهه فعالیت ادبی، مقالات و داستان‌های زیادی را در نشریات مختلف نوشته و کتاب‌های پربار متعددی نیز از وی منتشر شده است.

  • برخی از آثار منتشر شده از محمدعلی علومی:
  1. سوگ مغان
  2. پریباد
  3. اندوهگرد
  4. ظلمات
  5. شاهنشاه در کوچه دلگشا
  6. جناب آقای دیو
  7. داستان‌های غریب مردمان عادی
  8. طنز درباره پهلوی
  9. عطای پهلوان
  10. طنز آمریکا
  11. خانه کوچک
  12. اساطیر افسون وش: تحلیل اسطوره ها در قصه های ایرانی
  13. داستان‌های کوتاه طنز
  14. هزارویک‌شب نو
  15. لطیفه‌های ملانصرالدین
  16. گذر از کوه کبود
  17. من نوکر صدامم(طنز)
  18. وقایع‌نگاری بن‌لادن(طنز)

شاهنشاه در کوچه دلگشا؛ وقایع‌نگاری و ایضا سیاه‌بازی

کتاب طنز شاهنشاه در کوچه دلگشا
پوستر کتاب طنز شاهنشاه در کوچه دلگشا اثر محمدعلی علومی

کتاب شاهنشاه در کوچه دلگشا، که از مهم‌ترین آثار علومی به شمار می‌رود، تحسین منتقدان در بخش رمان طنز را به همراه داشته است.

کتاب شاهنشاه در کوچه دلگشا؛ داستان طنزی درباره روابط پنهانی رضاشاه پهلوی با اشخاص متعدد و کشورهای دیگر است. صحبت های شاه با شوستر، نیکسون، زنان دربار و شخصیت های‌ سیاسی سایرکشورها، اوضاع سیاسی و مبارزات مردم، مذاکرات با رجال سیاسی ایران از جمله هویدا، تیمسار نصیری، شب نشینی ها و قمار درباریان، سفر هفت ساعته شاه به زمان آینده و مشاهده مبارزات مردم و… از جمله مواردی است که به صورت طنز در این داستان آمده است.

«شاهنشاه در کوچه دلگشا» درباره وقایع تاریخ معاصر ایران مانند کودتای 28 مرداد 32 و عملیات آژاکس است.

به شاه خبر می دهند که انگلستان قصد کودتا دارد و می خواهد سلسله جدیدی را حاکم کند. شاه به سبک شاه عباس با لباس مبدل به کرمان می رود، چون آن جا یکی از مراکز قدیمی نفوذ استعمار بریتانیا و مقر پلیس جنوب بوده است و به این ترتیب یک دیکتاتور با اقشار پایین جامعه همنشین می شود.

فضای این رمان به فراخور موضوع، آمیخته‌ای از طنز و ترس است و از رهگذر این حالتِ گروتِسک*، به جهان داستان‌های کافکا نزدیک می‌شود. جایی از این رمان، کلاغ به ساواک کرمان خبر می‌دهد که شاه و دوست او «آماشالله ایرانمنش» علیه رژیم پهلوی صحبت می‌کردند.  داستان در دو قلمرو اساطیر، قصه‌ها و باورهای رایج در فرهنگ مردم اتفاق می‌افتد.

*گروتِسک: نوعی از طنز در ادبیات و هنر که بسیار شبیه به طنز سیاه است ولی با آن تفاوت‌هایی دارد. در لغت هر چیز تحریف شده، زشت، غیرعادی، خیالی یا باورنکردنی را «گروتِسک» یا عجیب و غریب می‌گویند. به عبارتی گروتِسک مابین طنزِ محض و طنزسیاه قرار می‌گیرد و مخاطب را بین خندیدن و وحشت مردد می‌کند.

محمدعلی علومی، نویسنده‌ای که دغدغه‌اش فرهنگ عامه مردم است.

محمدعلی علومی همچون استاد فقید خود؛ ابوالقاسم انجوی‌شیرازی، دغدغه‌ی احیای فرهنگ مردم در قصه‌نویسی را دارد و به گفته‌ی خودش همیشه برای بهبود فرهنگ عامه‌ی مردم تلاش خواهد کرد.

محمدعلومی در این باره می‌گوید:

به نظرم ما به خاطر سابقه بسیار کهنی که در تصاحب تمدن و فرهنگ داریم، بسیار بیشتر از تمدن‌های سرخپوستی آمریکای جنوبی این شایستگی را داریم که صاحب سبک داستانی باشیم. اگر سرخپوست‌ها با هزار سال تمدن می‌توانند رئالیسم جادویی خلق کنند چرا ما با چند هزار سال تمدن و داشتن آئین‌هایی مانند مانویت و مزدکیت نتوانیم صاحب سبک و سیاق خودمان در نوشتن باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه