آثار هنرمندان باغ‌شهر بم

معرفی کتاب پری‌دخت از حامد عسکری؛ مراسلات پاریس طهران در عهد قجر!

کتاب پری‌دخت به قلم حامد عسکری شاعر و نویسنده بمی

معرفی کتاب پری‌دخت از حامد عسکری با موضوع ادبیات داستانی که شامل ۴۰ داستان کوتاه می‌باشد.

حامد عسکری شاعر، ترانه‌سرا و نویسنده‌ی خوش‌ذوق ایرانی است و متولد شهر بم می‌باشد.

کتاب پری‌دخت با زیرعنوان «مراسلات پاریس طهران» شامل نامه‌هایی است که به زبان و نثر قاجار نوشته شده‌اند و داستان‌های عاشقانه‌ای دارند.

در این کتاب نامه‌هایی بین شخصی به نام سیدمحمود که در فرانسه درس طبابت می‌خواند و پریدخت که در تهران است رد و بدل می‌شود. در میان ۴۰ نامه، خرده قصه‌هایی روایت می‌شود که قطعاً برای خوانندگان جالب خواهد بود.

معرفی کتاب پری‌دخت از حامد عسکری
عکس جلد کتاب پری‌دخت به قلم حامد عسکری

معرفی کتاب پری‌دخت به قلم حامد عسکری

«کتاب پری‌دخت» روایت نامه‌نگاری عاشقانه‌ای است میان سید محمود و پری‌دخت. این دو در روزهای پرشور و هیاهوی مشروطه عاشق هم هستند و به جبر روزگار از هم جدا افتاده‌اند. سید محمود در پاریس درس طبابت میخواند و پریدخت نیز در طهران چشم انتظار بازگشت اوست.

آنچه این دو را به هم متصل می‌کند نامه‌هایی است که از خلال آن سوز فراق را با آن التیام می‌دهند. این نامه‌ها تنها به ماجرای عشقی محدود نیست بلکه حوادث سیاسی و اجتماعی مشروطه و بسیاری از فراز و نشیب‌های آن دوران را نیز زیر نظر دارد.

معرفی کتاب پری‌دخت از حامد عسکری
عکس پشت جلد کتاب پری‌دخت به قلم حامد عسکری

این مجموعه شامل 40 نامه است که نویسنده خود می‌گوید همه زاده خیال اویند. نثر نامه‌ها فراور زمان داستان، نثری قجری ست و نویسنده کوشیده است تا آنجا که ممکن است به نثر آن دوره نزدیک شود. در انتهای کتاب لغت‌نامه‌ای قرار دارد تا اگر خواننده با کلمه‌هایی روبرو شد که در فهم معنای آن به مشکل خورد، از این طریق ابهامش را برطرف کند.

«پریدخت» اولین اثر منثور حامد عسکری ترانه سرا و شاعر است.

معرفی کتاب پری‌دخت از حامد عسکری
عکس پوستر اعلام تاریخ رونمایی از کتاب پری‌دخت

مقدمه کتاب پری‌دخت اثر حامد عسکری

حامد عسکری در مقدمه‌ی کتاب پری‌دخت چنین آورده:

《سید محمود و پریدخت ساکن طهران هستند. سید محمود را فرستاده‌ام پاریس برای تلمذ طبابت و پریدخت را چشم انتظارش گذاشتم. هر دو از دوری هم می‌سوزند و کلمه به کلمه‌ی این نامه‌ها راوی این سوختن است. در این فراق چندین ماهه، این نامه‌ها بین این دو نفر رد و بدل شده است و بعد هم هردویشان توی تاریخ این سرزمین گم شده‌اند.

امر خطیر عاشقی فقره‌ای است که این روزها یا یادمان رفته یا از روی نسخه فرنگی‌اش تقلید می‌کنیم.》

 بخشی از متن کتاب پری‌دخت:

… اینجا را بخوان! مرحوم صاحب جواهر نبشته‌اند؛ اطالهٔ کلام در همه‌جا مذموم و نکوهیده است الا فی صحبةالمحبوب، بعد، شاهد مثال دادند که خدا موسی را فرمود: یا موسا، آن چیست که در دستت است؟ و موسی فرمود: این عصای من است که بر آن تکیه میکنم و با آن گوسفندان خویش می‌رانم. آقاجانمان فرمود: در اینجا هم حیّ لایزال می‌دانست آن چیست در دست موسی علیه‌السلام و هم توضیح موسی وجوب و لزومی نداشت؛ اما خدا پرسید و موسی پاسخ. و بعد فرمود: پری‌ جان! با محبوب که حرف میزنی، طولش بده و کشش بده که کِیفش به جانت بنشیند…

نحوه خرید کتاب پری‌دخت از حامد عسکری 

خرید اینترنتی کتاب پری‌دخت، از تمام سایت‌های معتبر فروش آنلاین کتاب امکان‌پذیر خواهد بود.

از سایت ایران کتاب نیز می‌توانید اقدام به خرید این اثر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه