اخبار استان کرمان

بن‌بست جدید در مسیر استان کرمان جنوبی؛ منطقه پنج‌ گنج ساز مخالف زد!

اختلاف نظرها بین اهالی ۷ شهرستان جنوبی کرمان مانع از تشکیل استان جدید می‌شود؟

اختلاف نظر اهالی منطقه پنج‌ گنج استان کرمان (۵ شهرستان کهنوج، قلعه گنج، رودبارجنوب، منوجان و فاریاب) با جیرفت و عنبرآباد، استان شدن جنوب کرمان را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش سایت باغ شهر بم: طی روزهای اخیر و با اعلام وصول طرح تشکیل استان کرمان جنوبی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مجددا مطالبه قدیمی “تقسیم استان کرمان” نقل محافل شده است و حتی ذبیح‌الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و کهنوج بطور رسمی از  افزایش امیدها برای ایجاد استان جدید به مرکزیت جیرفت خبر داده بود.

“استان کرمان جنوبی” باید دربرگیرنده‌ی ۷ شهرستان جنوبی کرمان شامل جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج، رودبارجنوب، فاریاب و منوجان باشد.

اما اختلاف نظرهای قدیمی و همیشگی در این منطقه، مجددا سرباز کرده و با تحلیل‌ و بررسی‌های صورت گرفته از واکنش‌ها به طرح تشکیل استان کرمان جنوبی، مشخص می‌شود که این ۷ شهرستان جنوبی هنوز به تفاهم و اتحاد کامل و لازم جهت ایجاد استانی مستقل نرسیدند.

منطقه پنج‌ گنج کرمان و مخالفت با استان جدید؟

پنج گنج اصطلاحی است که به ۵ شهرستان (کهنوج، قلعه‌ گنج، منوجان، فاریاب و رودبارجنوب) اطلاق می‌شود و نماینده این پنج شهرستان در مجلس نیز از حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد جداست.

یکی از موضوعاتی که همیشه در رابطه با استان شدن جنوب کرمان وجود داشته، مخالفت برخی از مردم و بزرگان شهرستان کهنوج و منطقه پنج گنج است.

در گفتگوهای اخیر بین شهروندان این مناطق در شبکه‌های اجتماعی مختلف پیرامون تشکیل استان جدید، بعضا مخالفت‌های زیادی از پیوستن به “استان کرمان جنوبی” دیده می‌شود. حتی در برخی موارد، مردم بعضی از شهرستان‌های جنوبی کرمان تمایل دارند در صورت تقسیم استان، به استان هرمزگان ملحق شوند و نه استان جدید با نام کرمان جنوبی.


حال با توجه به اینکه یکی از شروط اصلی تقسیمات کشوری برای ایجاد استان جدید، همبستگی و تشابه فرهنگی مردم تمام شهرستان‌هاست، و از آنجا که برخی از شهرستان‌های بلوچ‌نشین جنوبی ترجیحشان پیوستن به هرمزگان و یا ماندن زیرنظر کرمان است، بنظر می‌رسد منطقه جنوب کرمان با تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها، اما راه دشواری برای استان شدن در پیش داشته باشد.

در برخی موارد حتی پیشنهاداتی مطرح شده مبنی بر تشکیل استان “مکران” به مرکزیت چابهار و با حضور چندشهرستان از سیستان‌و‌بلوچستان و شهرستان‌هایی از منطقه پنج گنج کرمان. با این اوصاف هنوز راه طولانی در پیش است تا طرحی جامع که مورد رضایت اکثریت باشد، به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه