اخبار استان کرمان

نکیسا خدیشی روزنامه‌نگار کرمانی: کرونا همکاران ما را به افسردگی شدید رسانده است

مدیرعامل موسسه مطبوعاتی پیام‌آوران معتقد است روزنامه‌نگاران و رسانه‌های محلی استان کرمان در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی کرونا خوب عمل کرده‌اند اما نتوانستند بر تصمیمات مسئولین محلی و البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، تاثیرگذار باشند.

مرور گفتگو نکیسا خدیشی روزنامه‌نگار و مدیرعامل موسسه مطبوعاتی پیام‌آوران؛ با اسما پور زنگی‌آبادی خبرنگار پایگاه خبری فردای کرمان

خدیشی درخصوص تاثیرات ۱۸ ماهه شیوع کرونا بر حرفه روزنامه‌نگاری گفت:

دو نگاه در این حوزه دارم؛ یکی مربوط به کسب‌وکار رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های مکتوب است. در اوائل شیوع کرونا که اطلاعات کم‌تری درباره‌ی این ویروس وجود داشت، موضوع انتقال از طریق سطوح مختلف و اشیاء از جمله کاغذ، باعث شد افراد حتی از لمس نسخه‌ی کاغذی روزنامه‌ها و مجلات به‌شدت پرهیز کنند و در واقع، کرونا، به کسانی که پیش از این از رسانه‌های مکتوب فرار کرده بودند، توجیهی بهداشتی داد. نتیجه این شد که تیراژی که رو به افول بود، به حداقل میزان خود رسید و رسانه‌های کاغذی تا جایی پیش رفتند که هویت وجود خارجی خود را از دست دادند. در این بین، وقتی کسب‌وکار رسانه صدمه می‌بیند، روزنامه‌نگار و خبرنگارِ شاغل در آن رسانه نیز آسیب می‌بیند چرا که اصلی‌ترین قسمت روزنامه‌نگاری که بازخورد است را از دست می‌دهد و در چنین شرایطی، روزنامه‌نگار خود را عنصری بی‌اثر در جامعه می‌بیند.

وی ادامه داد: بعد از شیوع کرونا، خیلی از روزنامه‌نگاران، تحریریه‌ی رسانه‌های کاغذی را ترک کردند و ترجیح دادند که مثلا در اینستاگرام فعالیت کنند. در روزنامه‌نگاری آنلاین و ویدئویی اما تاثیر به این شدت نبود اما کرونا عملا حضور میدانی روزنامه‌نگاران را محدود کرد و باعث شد کمتر شاهد تهیه و تولید گزارش‌های میدانی باشیم. به‌طور کلی، با شیوع کرونا، تولیدات حوزه‌ی روزنامه‌نگاری افت پیدا کرد.


نکیسا خدیشی که خود روزنامه‌نگار و مدیرمسئول رسانه کرمان‌نو است در رابطه با تاثیرات روحی و روانی کرونا بر روزنامه‌نگاران نیز می‌گوید:

ما روزنامه‌نگاران به بدنیوز عادت داریم ولی این بار، بدنیوز حال خود روزنامه‌نگاران را هم خراب کرد. ما با انبوهی از اخبار فوت از چهره‌های شاخص افکار عمومی تا مردم عادی مواجه شده‌ایم و در مواردی حتی شاهد جان باختن این افراد نیز بوده‌ایم. در این شرایط، خیلی از همکاران ما دچار افسردگی و افسردگی‌های شدید شده‌اند.
خدیشی همچنین در خصوص ارزیابی خود از تاثیر رسانه‌های محلی استان کرمان بر فضای کرونایی گفت: من فکر می‌کنم در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌‌بخشی در استان کرمان خوب عمل کرده‌ایم و نمره‌ی قابل قبولی گرفته‌ایم اما در بخش اثرگذاری نه؛ خیلی نتوانسته‌ایم نه بر تصمیمات مسئولان محلی اثرگذار باشیم و نه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم.

مهم‌ترین چاش‌های رسانه‌های محلی استان کرمان

نکسیا خدیشی معتقد است رسانه‌های استان کرمان، سال‌هاست که با چند مشکل عمده دست به گریبان هستند و کسی برای حل آن به‌طور جدی فکری نکرده یا اگر چاره‌ای اندیشیده شده، اجرایی نشده است.

یکی آنکه رسانه به‌عنوان یک کسب‌وکار به رسمیت شناخته نمی‌شود و اکثریت مخاطبان چنین وظیفه‌ای در برابر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های بخش خصوصی و مستقل برای خودشان قائل نیستند که باید از رسانه‌های محلی و بومی حمایت کنند. از طرفی، صاحبان امتیاز رسانه‌ها هم در بیش‌تر موارد، به منظور برخورداری از منافعی، صاحب رسانه شده‌اند. در حالی که باید مدل‌های کسب‌وکار رسانه‌ای را ایجاد کنند. حالا وقتی این شرایط برقرار نباشد، کسب‌وکار رسانه‌ای و در ادامه، ساختار رسانه به‌ویژه در رسانه‌های محلی شکل نمی‌گیرد.
نکیسا خدیشی: من معتقدم در فضای جهانی اینترنت، اهمیت رسانه‌های محلی به مراتب بیش‌تر هم شده است که دلیل آن، ارزش خبری «مجاورت» است که دست بالا را به رسانه‌های محلی داده است ولی ما نتوانسته‌ایم از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم و اغلب، در دام محتواهای سراسری می‌افتیم؛ به‌عنوان مثال، به نوسانات نرخ ارز آن هم نه از لحاظ تاثیری که بر اقتصاد محلی دارد بلکه از دید ملی، می‌پردازیم. تا زمانی که این نکات مورد توجه قرار نگیرد، نمی‌توانیم رسانه‌های محلی خوبی باشیم و در واقع می‌توان گفت که محتوای محلی ما دچار سکته است و در چنین فضایی، کپی‌برداری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر به یک عادت تبدیل می‌شود.

دورنمای روزنامه‌نگاری و آینده رسانه‌های محلی استان کرمان؟

این روند که تعداد زیادی از رسانه‌های ما که فقط اسمی از آن‌ها مانده و وجود خارجی ندارند همچنان ادامه پیدا می‌کند و رسانه‌های فعال به تعداد انگشتان دو دست خواهد رسید ولی اینکه فکر کنید رسانه‌های محلی و روزنامه‌نگاری محلی از بین می‌رود؛ به هیچ‌وجه این‌طور نیست. ما در دوران گذار و در حال پوست‌اندازی رسانه‌ای هستیم و در این “من فکر می‌کنم _بعنوان رسانه محلی_ در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌‌بخشی در استان کرمان خوب عمل کرده‌ایم و نمره‌ی قابل قبولی گرفته‌ایم اما در بخش اثرگذاری نه؛ خیلی نتوانسته‌ایم نه بر تصمیمات مسئولان محلی اثرگذار باشیم و نه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم.”میان، آن دسته که در این دوران گذار بدانند چه‌طور باید مسیر را پیش بروند، باقی مانده و ادامه می‌دهند و از مابقی که با اهداف دیگری وارد حوزه‌ی رسانه شده‌اند، چیزی بر جا نمی‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه