پرآبترین قناتهای جهان در بم/ پیگیری ثبت جهانی “تمدن قناتی” و “باغشهر” بم
مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آب: تمدن قناتی بم شاخصترین رابطه انسان با آب در قلمرو تاریخ استان کرمان است و با توجه به اهمیت شهر بم و قناتهای پرآب آن رونق "گردشگری قنات" علاوه بر اشتغالزایی، تاثیر زیادی در آبادانی دارد.
شهر بم با داشتن پرآبترین قناتهای جهان، از جمله مهمترین مراکز تاریخی در بحث سازههای آبی جهان است و دو قنات اکبرآباد و قاسمآباد بروات ثبت جهانی شدند و همچنین ثبت جهانی “تمدن قناتی” و “باغشهر بم” در دست پیگیری است.
به گزارش سایت باغ شهر بم، پس از ثبت جهانی ارگ قدیم بم، دو قنات اکبرآباد و قاسمآباد بروات و “بم و منظر فرهنگی آن”، اکنون نیز پیگیریها برای ثبت تمدن قناتی و باغشهر بم در میراث جهانی، صورت میگیرد.
محمد برشان عضو مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: قنات در طول قرون و اعصار متمادی تامین کننده حیات مردم بوده و حفظ قنات حفظ محیط زیست و بخشی از تاریخ و تمدن این تاریخ کهن است.
وی با بیان اینکه متاسفانه قنات همیشه از پشت عینک مه آلود دیده شده و دستگاه های مربوطه در این زمینه توجه لازم را نداشته اند، گفت: گردشگری قنات می تواند عامل مهمی برای شناسائی تمدن قناتی استان کرمان باشد و به عنوان مثال با توجه به اهمیت بم و قنات های پرآب آن رونق گردشگری قنات علاوه بر اشتغالزایی تاثیر زیادی در آبادانی قنات دارد.
برشان بیان کرد: مطالعه تمدن قناتی بم عامل مهمی برای معرفی باغشهر است و باید ابتدا تمدن مطالعه، بررسی و ثبت ملی شده و همه قنات ها مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و مدار گردش آب، نظام آبیاری و مراسم آبخواهی و باران خواهی بم نیز شناسایی و اسناد مربوط به تمدن آب جمع آوری و به نمایش گذاشته شود.
تمدن قناتی بم شاخصترین نماد رابطه انسان و آب
برشان با اشاره به تاثیر سیل، زلزله، چاه های عمیق، حقابه داران، تغییر اقلیم، چاه به جای قنات، برق و شبکه انتقال، جریانات مغناطیسی و اتمی، زباله های فضایی و … بر قنوات اظهار کرد: ارتباط قنات با محیط زیست باید شناسایی شود و متاسفانه تاکنون قنات و تکنولوژی، معضلات مدیریتی، حفظ و احیای قنوات موردتوجه لازم قرار نگرفته است.
وی بیان کرد: مباحث قنات و رسانه و فضای مجازی، قنات و گردشگری، آموزش مقنی گری و جایگاه قنات از لحاظ تاریخی، سیاسی، اجتماعی و مردم شناسی مورد توجه نبوده و مغفول است.