اخبار باغشهر بم

ارجاع طرح استان بم به کمیسیون تخصصی مجلس + متن

۳۵ نماینده مجلس خواستار تشکیل استان جدید به مرکزیت بم شدند.

طرح موسی غضنفرآبادی نماینده شرق استان کرمان برای تشکیل استان بم که در مجلس اعلام وصول شده بود، به کمیسیون تخصصی ارجاع شد.

به گزارش باغشهر، طرح ارائه شده توسط حجت‌الاسلام غضنفرآبادی نماینده بم برای تشکیل استان جدید، پس از اعلام وصول در صحن علنی مجلس، برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شده است.

تسنیم نوشت: اخیراً 35 نماینده مجلس با تدوین طرحی خواستار تشکیل یک استان جدید به مرکزیت بم شده‌اند که این طرح پس از اعلام وصول از سوی هیئت رئیسه مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی پارلمان ارسال شده است.

متن طرح استان شدن بم

دلایل توجیهی تشکیل استان بم:

استان کرمان با یازده درصد وسعت کشور به عنوان پهناورترین استان و از نظر جمعیت رتبه نهم را دارد فاصله بین شمالی‌ترین نقطه استان با جنوبی‌ترین، قریب 800کیلومتر است.

مسافت بالا و وجود شهرستان‌های زیاد عملا سرکشی استاندار و مدیران کل را برای بررسی مسائل و مشکلات همه شهرستان‌های استان را ناتوان و ناممکن ساخته است و این امر موجب عقب ماندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نتیجتا موجب خسارات آشکاری به مردم شهرستان‌های شرق استان شامل بم- ریگان- فهرج و نرماشیر و دوازده شهر و قریب هفتصد روستا وآبادی گردیده است که آثار عقب‌ماندگی و توسعه نامتوازن در این شهرستان‌ها به روشنی مشهود است.
شهرستانهایی با سرمایه‌های فراون ولی محرومیت‌های ناشی از ضعف شدید اعمال مدیریت مضافا آنکه بُعد مسافت و خطرات جاده‌ای و هزینه‌های تردد و بوروکراسی‌های اداری و رفت و آمدهای پی در پی جهت اخذ مجوزها، انگیزه سرمایه‌گذاران را جهت سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد و تردد برای حل مشکلات بعد از سرمایه‌گذاری مزید بر علت گردیده است چنانچه مدیریت‌های کلان به خوبی انجام می‌شد این اندازه عقب ماندگی و محرومیت وجود نداشت.
براین اساس چهار شهرستان شرقی استان کرمان(بم- ریگان- فهرج ونرماشیر) با گویش و فرهنگ مشترک، منابع درآمدی وا قتصاد مشابه در انواع محصولات دامداری و کشاورزی بخصوص خرمای مضافتی بم که قریب بیست هزار بهره‌بردار و تولید سالانه قریب دویست هزار تن، یکی از مناطق مهم تولید خرمای کشور محسوب می‌شوند اضافه بر همه اینها، وجود کم آبی و خشکسالی‌های پی در پی، مدیریت متمرکز در این شهرستانها برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به مردم و سرمایه‌های ملی و اعمال مدیریت شایسته جهت محرومیت زدایی، ضروری می نماید. لذا طرح تفکیک چهار شهرستان شرقی استان کرمان و ایجاد استان بم به مرکزیت شهرستان بم ارائه می گردد.
لازم به ذکر است متاسفانه از منشا معلوم و نامعلوم، کش مکش‌ها و حساسیت‌هایی بعضا بی‌مبنا بین مردم شهرستان‌های شرقی و جنوبی در موضوع استان شدن هر یک از این دو سرزمین ایجاد گردیده که اتحاد این شهرستانها را تحت عنوان یک استان، سخت و غیرممکن نموده است.

عنوان طرح: تشکیل استان بم

ماده واحده: شهرستان‌های شرق استان کرمان شامل بم – ریگان – فهرج و نرماشیر از استان کرمان تفکیک و تحت عنوان استان بم به مرکزیت شهرستان بم تشکیل می شود.
تبصره: با انتزاع شهرستان‌های فوق، کارکنان سازمانی، وسایل و تجهیزات و بودجه و اعتبارات مربوط، به تناسب جمعیت و وسعت و وضعیت جغرافیایی، از محل تجهیرات و امکانات فعلی استان کسر و به استان جدید اضافه می‌گردد. هیاتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت وزرای کشور و امور اقتصادی و دارایی و روسای سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور، مسئول اجرای مفاد این تبصره می‌باشند.

مرتبط با این موضوع بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه