اخبار باغشهر بم

راه نجات بم از وضعیت قرمز چیست؟ برای فصل خرما چه برنامه‌ای داریم؟

با اینکه استرس در پاندمی کرونا تاثیر کمی از ویروس ندارد، اما بررسی سوالات مردمی اجتناب‌ناپذیر است. در وضعیت فوق‌قرمز بم و منطقه شرق استان مهم‌ترین راه برای مقابله با همه‌گیری بیشتر چیست و چه راهکارهایی برای فصل خرما اندیشیده شده؟ پاسخگوی گلایه کارکنان شرکت‌های تعطیل نشده ارگ جدید کیست؟

وضعیت قرمز در بم و شرق استان/ گلایه کارکنان برخی شرکت‌های ارگ جدید بابت عدم تعطیلی/ تمهیدات لازم برای فصل خرما/ لزوم نظارت بر ورود مسافران از سمت ایرانشهر و زاهدان به منطقه شرق استان (ریگان فهرج نرماشیر)

باغشهر: گرچه از ابتدای شروع همه‌گیری‌ کرونا تاکنون مصیبت‌هایی برای بم و مردمانش روا داشته اما هیچگاه تا این اندازه رنگ شهرمان سرخ تیره نبوده و در وضعیت کنونی باید همگی به معنای واقعی کلمه و نه صرفا شعار، بکوشیم تا هوای تازه‌ای به بم برسد.

البته اگر پیش از این‌ها دقت‌نظر بیشتری برای حضور در تجمعات خیابانی و خانگی انتخابات و البته دورهمی‌های خانوادگی و مراسمات عروسی و… داشتیم اکنون وضعیت بهتر بود با این حال اما اکنون باید صرفا به فکر برنامه‌ریزی برای خروج بم از وضعیت فعلی بود و همچنین برای فصل خرما تدابیری اندیشید.

در همین خصوص رسانه طلوع بم طی یادداشتی ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد منطقه‌ای کرونا در شرق استان کرمان، نوشت:

گرچه این اتفاق باید خیلی زودتر از اینها و حداقل در زمان تبلیغات انتخاباتی اتفاق می‌افتاد اما وضعیت خیلی خطیر فعلی در شرق کرمان و وجود دو ورودی از استان سیستان و بلوچستان و یک ورودی از سمت هرمزگان می‌طلبد تصمیمات کرونایی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان به صورت منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و علمی‌تر اتخاذ گردد. مثلا آنطور که منابع محلی از ریگان خبر داده‌اند هیچگونه کنترلی در ورودی از طرف ایرانشهر صورت نمی‌گیرد. بعید است که کنترلی از سمت زاهدان در شهرستان فهرج هم صورت بگیرد! دهها موارد دیگر هم هست که مسئولان و فرمانداران بم، ریگان، فهرج و نرماشیر لازم است متحدتر و منسجم‌تر در آن خصوص تصمیم بگیرند. مثلا در فصل برداشت خرما احتمالا شاهد سیل کارگران غیربومی از سمت استان مجاور به سمت شرق کرمان خواهیم بود. ستادهای کرونای شرق کرمان چه برنامه‌ای برای روزهای پیش رو دارند؟ این پیک خطرناک حداقل تا پایان تیرماه ادامه دارد.

تکلیف کارخانه‌های صنعتی و تولیدی ارگ جدید در وضعیت قرمز بم

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم که دربرگیرنده ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ صنعتی و تولیدی است، روزانه میزبان هزاران نیروی کار از سراسر استان بوده و همواره یکی از نگرانی‌های مردم در زمان همه‌گیری و پیک کروناست.

در ارتباط با این موضوع، رسانه بم۳۴۴ شب گذشته پیام‌های مردمی متعددی منتشر کرد که یکی از آن‌ها به شرح زیر است:

“سلام ارگ جدید چرا تعطیل نمیکنند فرمانداری چرا اقدام نمیکند نیروهای مدیران خودرو فردا صب سرکار هستنند لطفا پیگیری کنید ‏ مگر ما آدم نیستیم مگر ما مریض نمیشیم شرکت تنها یه ماسک میدهد با وجود ماسک و این همه نیرو و قطعه ای که باید مونتاژ کرد تا یک خودرو تکمیل شود مگر میشه ما مریض نشیم”

گلایه‌های مردمی نهایتا به ثمر نشست و امروز طبق اعلام فرمانداری بم، شرکت‌های “مدیران خودرو” و “ارگ نت” تا روز دوشنبه ۱۴ تیر تعطیل خواهند بود.

“کرمان موتور” نیز طبق آنچه مدیر روابط عمومی این شرکت اعلام کرده، تا پایان هفته جاری تعطیل است.

با این وجود اما ادامه فعالیت در ده‌ها شرکت دیگر ارگ جدید، همچنان محل انتقاد مردم و گلایه نیروهای آن‌هاست. ده‌ها شرکتی که خود تعداد زیادی نیروی کار را شامل می‌شوند و ابتلای هرکدام به کرونا می‌تواند باعث تسریع در شیوع خانوادگی و البته گسترش همه‌گیری در سطح منطقه شود.

مردم می‌توانند بم را از وضعیت فعلی نجات دهند

وضعیت قرمز بم محدودیت اصناف عکس بازار یکطرفه تعطیلی شرکت های ارگ جدید کرمان موتور مدیران خودرو
عکس: بازار – خیابان یکطرفه – علی معتمدی؛ طلوع بم

گذر از وضعیت فعلی عمل غیرممکنی نیست و قطعا با همکاری تمامی ارگان‌ها و البته همدلی و همراهی مردم؛ می‌توان پیک پنجم را با کمترین هزینه و خسارت عبور کرد. لازمه‌ی تحقق این امر قطعا در گرو رعایت‌های فردی تک تک شهروندان، عدم برگزاری تجمعات و البته حفظ آرامش و تلاش برای آگاه‌سازی بیشتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه