اخبار باغشهر بم

قابل توجه کشاورزان و باغ‌داران؛ مبارزه علمی با آفت کرم میوه‌خوار خرما را جدی بگیرید

بخوانید: راه‌هایی برای جلوگیری از نابودی محصول نخلستان‌ها

امسال با توجه به شرایط آب و هوایی، احتمال خسارت آفت کرم میوه‌خوار خرما در نخلستان‌ها بیشتر است و باید بطور فنی و علمی با کرم میوه‌خوار مبارزه و از هدر رفت خرما جلوگیری کرد.

توجه داشته باشید که انجام روش‌های مقابله با آفت‌های خرما، باید اصولی و علمی و حتی‌الامکان توسط افراد کاربلد و یا مشاوره از آن‌ها صورت گیرد تا مشکلات بیشتری برای نخلستان‌ها ایجاد نشود.

👈صفحه اخبار و مطالب خرما

آفت کرم میوه خوار خرما چیست؟

به گزارش باغ شهر، ابولحسن پیرنیا مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه آفت کرم میوه‌خوار خرما در تمام مناطق خرماخیز کشور وجود دارد، اظهار داشت: این آفت از میوه‌های نارس خرما (مرحله کیمری خرما) تغذیه می‌کند.

نحوه خسارت آفت کرم میوه‌خوار خرما این‌گونه است که قسمت‌ انتهایی میوه خرما را سوراخ کرده و خود را به هسته خرما رسانده و از هسته و گوشت تغذیه می‌کند.  این آفت‌خرما در ادامه محل دیگری را سوراخ کرده و خارج شده و در نتیجه ارتباط میوه با دم میوه قطع شده و میوه چروک و تغییر رنگ (به قرمز تیره) می‌دهد. میوه در نهایت بر روی زمین  می ریزد و سبب نابودی محصول خرما می‌شود.

راه‌های مبارزه با آفت کرم‌ میوه‌خوار خرما

امسال با توجه به شرایط آب و هوایی، خسارت آفت کرم میوه‌خوار خرما در نخلستان‌های منطقه بیشتر است.

روش‌های مکانیکی و شیمیایی تنها راه مقابله با آفت کرم میوه‌خوار خرماست که از هر دو روش می‌توان برای مبارزه با این افت بهره‌ برد.

۱. روش مکانیکی(غیرشیمیایی) مبارزه با آفت خرما

جمع‌آوری و انهدام میوه‌های آلوده، انجام هرس دمبرگ و حذف الیاف اطراف تنه، تکریب و هرس به‌موقع برگ، رعایت اصول به باغی مانند جلوگیری از کاشت متراکم درختان خرما، رعایت اصول آبیاری، حذف پاجوش های اضافی، جمع‌آوری بقایای گیاهی و انتقال به خارج از باغ و امحا آن‌ها و کنترل علف‌های هرز از جمله روش‌های مکانیکی مقابله با آفت خرما است.‌

در برخی از مناطق مانند سیستان و بلوچستان پس‌ از تلقیح (بارور کردن و یا همان بو دادن) خوشه‌های خرما به وسیله الیاف حصیری پوشانده شده و پس‌ از ۳۰ تا ۴۵ روز باز نموده تا حشره بالغ نتواند روی خوشه‌ و میوه خرما تخم‌ریزی کنند.

۲. روش شیمیایی مقابله با آفت خرما

روش شیمیایی مبارزه با آفت کرم میوه‌خوار خرما سم‌پاشی اصولی است و بهترین زمان سم‌پاشی در نوبت اول، یک هفته تا ۱۰ روز پس‌ از تلقیح(گرده‌افشانی) خرما و نوبت دوم چهار تا پنج هفته پس‌ از اولین سم‌پاشی است. سموم مالاتیون %۵۷ EC به نسبت ۲ و نیم تا سه در هزار و هگزافلومورون (کنسالت)۱۰ درصد EC به نسبت ۶ دهم در هزار به خرماداران توصیه می‌شود و مبارزه شیمیایی نوبت دوم در صورت ریزش بیش از ۲۰ درصد میوه خرما، قابل انجام است.
سمپاشی هوایی توصیه نمی شود؛ چرا که برای محیط زیست و سلامت مردم خطرناک است و همچنین در دراز مدت باعث نابودی نخلستان‌ها خواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه