نام آوران و مشاهیر بم

زندگی‌نامه رفعت ‌نظام نرماشیری مشروطه‌خواه ایرانی در ایالت کرمان

رفعت نظام؛ مبارز، حق‌طلب و مشروطه‌خواه

زندگی‌نامه رفعت ‌نظام نرماشیری، مبارز و آزادی‌خواه ایرانی که از خطه‌ی بم و نرماشیر، علیه‌ی استبداد حکام قاجار و دست‌نشانده‌ی انگلیس، جنگید و جان‌داد.

بیوگرافی رفعت نظام نرماشیری؛ مشروطه‌خواه دوران قاجار

محمدقاسم نعیم‌آبادی معروف به رفعت نظام در روستای نعیم‌آباد به دنیا آمد. پدرش محمدحسن نعیم‌آبادی معروف به خواجه نعیم بود.

رفعت نظام را از سوی خانواده و برای تحصیل در مکتب‌خانه، به کرمان‌ می‌فرستند.

او در دوران تحصیل، با شیخ احمد روحی هم‌دوره بوده؛ شیخ احمد روحی نیز متفکر سیاسی و مبارز مشروطه‌خواه بود.

مشروطه چیست و مشروطه‌خواه کیست؟

پادشاهی مشروطه یا پادشاهی‌مشروط، گونه‌ای حکومت پادشاهی است که در آن (بر خلاف پادشاهی مطلقه) قدرت پادشاه مطلق نیست (بلکه «مشروط» است). حکومت پادشاهی مشروطه، دارای قانون اساسی بوده و برای اداره‌ی کشور نهاد انتخابی (مانند مجلس‌های عوام یا خواص) دارد. همچنین به کسانی که خواهان حذف پادشاهی‌مطلقه و ایجاد پادشاهی مشروط بوده‌اند؛ مشروطه‌خواه می‌گویند.

رفعت نظام نرماشیری پس از اتمام تحصیل، به دلیل هوش سرشار و خط ‌زیبایش؛ از سوی حاکم کرمان، بعنوان مستوفی(منشی) انتخاب شد.

رفعت نظام، فضای دارالحکومه کرمان را طاقت نیاورد، به زادگاهش بم برگشت و منشی مرتضی قلی‌خان سعدالدوله (حاکم بم و سیستان) می‌شود.

ماجرای قیام رفعت نظام نرماشیری

مبارزات عدالت‌خواهی رفعت نظام، با مقابله‌ علیه‌ زورگویی‌های غلامحسین‌خان عامری(ملقب به سردار مجلل) حاکم کرمان، آغاز شد.

رفعت نظام به روستای ده‌رضا که از مخالفان اصلی سردار مجلل بودند رفت و درخواست کمک نمود و محمدحسن‌خان ملقب به خواجه‌نظام و دین‌محمد‌جهانشاه که از بزرگان ده‌رضا بودند با رفعت‌نظام اعلام همبستگی کردند.

تسخیر شهر بم توسط رفعت نظام نرماشیری

در سال ۱۲۸۶ و یک‌سال پس از آن‌که محمد‌علی‌شاه قاجار پادشاه ایران در برابر مشروطه‌خواهان شکست خورد و تهران فتح شد؛ رفعت نظام نرماشیری نیز علیه حکام دس…ت‌نشانده‌ی بم، قیام کرد و شهر را تسخیر نمود.

پیشروی رفعت نظام به سمت کرمان

در سال ۱۲۹۰ نصرت‌الله‌خان معروف به شاهزاده امیراعظم، جایگزین سردارمجلل، حاکم کرمان می‌شود.

امیراعظم فردی مستبد و زورگو بود، رفعت‌نظام و سایر مبارزین هم‌قسم می‌شوند تا امیراعظم را از کرمان بیرون اندازند. از این‌رو لشکری تدارک می‌شود و به سوی کرمان روانه می‌گردند.

ورود انگلیسی‌ها به مبارزه علیه رفعت نظام نرماشیری

انگلیسی‌ها که با حضور رفعت نظام، اهداف استعماری خویش را در خطر می‌بینند، توطئه‌ای چیده و با پرداخت مبالغی، برخی از سران طوایف و یاران رفعت نظام را از او جدا می‌کنند.

رفعت نظام که تا یک‌قدمی فتح کرمان پیشروی کرده بود، مجبور به عقب‌نشینی شده و به باغ عبدالمظفرخان سرتیپ ملقب به بهادرالملک‌خان در بردسیر، پناه‌ می‌برند.

بهادرالملک‌خان نیز به رفعت نظام و همرزمش میرزا حسین‌خان‌نظمیه، خیانت می‌کند و آن دو را تحویل امیراعظم حاکم کرمان می‌دهد.

زندگی‌نامه رفعت نظام نرماشیری
عکسی از تندیس _ مجسمه رفعت نظام نرماشیری در خیابان منتهی به ارگ قدیم بم

سرنوشت زندگی‌نامه رفعت نظام همشهری

رفعت نظام نرماشیری و یارش میرزاحسین‌خان نظمیه که رییس شهربانی کرمان نیز بود، در باغ بهادرالملک خان به دار آویخته شده و جان دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه