اخبار باغشهر بم

سد نساء بم باید برچیده شود؟ زنگ خطر برای بم و شرق استان کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان: سد نساء بم در نگاه اول آب شرب و کشاورزی چند شهر را تامین می‌کند اما دپوی آب باعث نابودی جنگل‌های کهور و پوشش گیاهی، افزایش بیابان‌ها و گسترش ریزگردها شده که در آینده می‌تواند بم و شرق استان را در خاک فرو ببرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان با انتقاد از عملکرد سدهای استان از جمله سد نساء بم و خطر گسترش بیابان‌ها و نابودی پوشش گیاهی مناطق فهرج و ریگان، گفت: نگاه به سدسازی در دنیا تغییر پیدا کرده است و بعضی کشورها در حال برچیدن سدها هستند و دنیا به سمت احداث سازه‌های آبی کوچک رفته‌اند.

به گزارش باغشهر، مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان: وقتی آب را در یک نقطه انبار می‌کنیم در واقع جلوی جریان طبیعی آب را گرفته‌ایم و به مرور زمان در چند سال بعد تاثیر این اقدام را در پایین دست سدها می‌بینیم.

وی افزود:  نگاه به سدسازی در دنیا تغییر پیدا کرده است و بعضی کشورها در حال برچیدن سدها هستند و دنیا به سمت احداث سازه های آبی کوچک رفته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که آب باید در مسیر طبیعی خودش جریان داشته باشد و برای مدیریت آب الزاما نباید هزینه‌های هنگفتی مثل ساختن سد کنیم. سدها در زمان وقوع سیل تاثیر مثبت خودشان را نشان می‌دهند اما سوال اینجاست چرا سیل اتفاق می‌افتد؟ اساس سدسازی احداث سازه‌های آبخیزداری و حفظ منابع طبیعی در بالادست است و با این اقدام عمر مفید سدها افزایش پیدا می‌کند ضمن آنکه جریان سیل را نیز مدیریت کرده‌ایم.

کدام سدهای استان کرمان باید برچیده شوند؟

مدیرکل منابع طبیعی در پاسخ به این سوال کدام سدها در استان کرمان باید برچیده شوند؟ گفت: آثار یک نمونه سدی که با آن درگیریم را مثال می‌زنم و آن سد نساء بم است این سد در نگاه اول آب شرب چند شهر را تامین می‌کند و آب کشاورزی مطمئنی برای مناطق نظامشهر، بم و … ایجاد کرده اما واقعیت این است که قبل از ساخت سد، آب رودخانه نساء هرساله در دشت فهرج و ریگان پخش می‌شد لذا عرصه وسیعی را پوشش می‌داد.
مهدی رجبی‌زاده ادامه داد: در گذشته ما در منطقه ریگان و فهرج جنگل‌های کهور داشتیم به طوری که در ۱۵۰ سال پیش تراکم درختان کهور در این مناطق به حدی بود که آفتاب دیده نمی‌شد و همه منطقه همواره سایه بود اما اکنون آب در یک نقطه انبار شده و توسط کانال‌ها به یک سمت نظام‌آباد و بم و … می‌رود و به سمت ریگان و فهرج دیگر سیلابی نمی‌رود بنابراین پوشش گیاهی ما در این مناطق در حال از بین رفتن است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان همچنین گفت: بالای منطقه گنبکی یک دشت گیاه اسکنبیل زاری به وسعت حدود ۵ هزار وجود دارد و هر کدام از این اسکنبیل ها ۱۰ها تن ماسه را پشت سر خود نگهداری می‌کنند و همیشه از این سیلاب تغذیه می‌کردند و رشد می‌کردند و اکنون آب پشت سد نسا انبار می‌شود و این گیاهان رشد نمی‌کنند و در چند سال آینده کانون جدید ریزگردها به سایر کانون‌های ما اضافه می‌شود و نه تنها منطقه شرق استان که حتی شهر کرمان و دیگر استان‌ها در محاصره گردوخاک قرار خواهند گرفت.
رجبی‌زاده با تاکید برآنکه همانطور که نگاه دنیا به سدسازی تغییر کرد، ما نیز باید نگاه خود را عوض کنیم، تصریح کرد: باید به سمت پروژه‌های آبخیزداری و سازه‌های کوچک آبی برویم؛ این سازه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که حداکثر ظرف ۷۲ ساعت تخلیه می‌شوند و مثل سدها خطرآفرین نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه