اخبار باغشهر بم

رونمایی از شمشیر اردشیر یکم “پادشاه هخامنشی و سازنده ارگ قدیم بم” در موزه لس آنجلس

شمشیر اردشیر یکم "ششمین پادشاه هخامنشیان" توسط بنیاد جهانی حفاظت از آثار تاریخی در لس آنجلس آمریکا رونمایی شد.

“تورج دریایی” رئیس مرکز ایرانشناسی و استاد مطالعات فرهنگ ایرانی در آمریکا، از رونمایی شمشیر اردشیر یکم پادشاه هخامنشی و سازنده ارگ قدیم بم در موزه لس آنجلس خبر داد.

به گزار باغشهر، شمشیر “اردشیر یکم معروف به اردشیر درازدست” شاه هخامنشی توسط موزه و بنیاد جهانی حفاظت از آثار تاریخی در لس آنجلس آمریکا به نمایش گذاشته شد.

اردشیر هخامنشی که در شاهنامه و برخی منابع اسلامی با نام “بهمن بن اسفندیار” هم شناخته می‌شود؛ ششمین پادشاه دودمان هخامنشیان بود و قلعه باستانی بم نیز به دستور وی ساخته شد.
اردشیر درازدست از ازدواج خشایارشا و ملکه آمستریس متولد شد. او نوه داریوش بزرگ است و مادربزرگش (آتوسا)  نیز دختر کوروش کبیر بود. اردشیر پس از مرگ پدرش؛ با قتل برادران خود به تخت‌شاهی رسید و ۴۰ سال بر ایران حکومت کرد‌.
او را درازدست می‌نامیدند زیرا در جاه‌طلبی “توانا” بود و برای رسیدن به پادشاهی پیش دستی [دست‌درازی] کرده و زودتر برادران و شاهزادگان بزرگ‌تر از خود، به تخت نشست./ عبدالحسین زرین‌‌کوب نویسنده و تاریخ‌نگار معاصر ایران

تصاویر کوروش بیگ‌پور از شمشیر اردشیر هخامنشی در موزه جهانی لس آنجلس


ساخت ارگ باستانی بم توسط اردشیر یکم

عکس ارگ قدیم بم عکاس گئورگ ژرستر عکاس سوئیسی فیلم عجایب ارگ قدیم بم

بهمن‌بن‌اسفندیار (اردشیر هخامنشی) با حمله به مناطق شرقی ایران، فرامرز فرمانده لشکر زابل را در منطقه کجاران (بم امروزی) شکست داده و برای محافظت از مرزهای شرقی دستور ساخت قلعه‌ای مستحکم را می‌دهد. این قلعه وسیع که تا قرن‌ها محلی امن برای حکمرانی شاهان و زندگی مردم بوده، “ارگ بهمن” نام می‌گیرد و بنابر روایت صنیع‌الدوله در “کتاب آینه‌شهرها”؛ نام “بم” نیز تغییریافته از واژه “بهمن” است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه