اخبار باغشهر بم

مافیا در بم چه کسانی هستند؟ حواشی کارخانه آلاینده سرب ادامه دارد

درحالی که مخالفت‌ها با احداث کارخانه سرب در بم از سال گذشته توسط شهروندان، کشاورزان، مالکین قنوات و فعالان محیط زیست مطرح بوده، فرماندار بم امروز مخالفین را وابسته به گروه‌های مافیایی دانست.

محمد برزنگ سرپرست فرمانداری بم با مافیا خطاب کردن مخالفین احداث کارخانه سرب در بم، از اجرای این طرح در دشت دارزین (بالادست قنوات بم) حمایت کرد.

مافیا در بم

محمد برزنگ فرماندار بم، از مخالفین احداث کارخانه سرب که منجر به فرار سرمایه‌گذاران می‌شوند انتقاد کرد و گفت: اتفاق بدی در بم شکل گرفته، سرمایه‌گذاری که در ۳۰ کیلومتری بم می‌خواهد کارخانه بزند را اذیت می‌کنند چون در حریم مافیایی آنها وارد شده، چون سرمایه‌گذار در مساله خرما هم ورود کرده و آنها ترس منافع‌شان را دارند و در احداث کارخانه فراوری روی معدن خان‌خاتون خلل وارد می‌کنند. آمدند پیش من و می‌گویند ما نمی‌گذاریم کارخانه‌ای ساخته شود! شما کی هستی که نمی‌گذارید؟! می‌دانم منافع نامشروع شما به خطر افتاده است؛ اما بدانید قانون همه کاره است. یک کارشناس محیط زیست بیاورید و حرف قانونی بزنید. وی تصریح کرد: ما نمی‌گذاریم کار قفل شود و به جد پیگیری می‌کنیم، بعضی ها خودشان را مافوق قانون ندانند. باید معضل بیکاری حل شود شما بررسی کنید وجود معدن خان خاتون چقدر از آمار جرائم منطقه کم کرده است. تاکید می‌کنم باید مشکل بیکاری مردم حل شود و ما کاری با حزب و حزب بازی نداریم و دست هر سرمایه گذاری را به گرمی میفشاریم.

  • مطالب گذشته سایت باغشهر در ارتباط با کارخانه آلاینده سرب در بم:
  1. جلسه مسئولین و مردم معترض به احداث کارخانه سرب بم
  2. ماجرای پیچیده خان خاتون؛ معدن و کارخانه سرب بلای جان باغشهر بم؟
  3. فرماندار بم: ما هم نگران باغشهر و قنات‌های بم هستیم
  4. نامه کشاورزان به فرماندار باغشهر: با احداث کارخانه سرب در دشت دارزین بم مخالفیم
  5. حمایت غضنفرآبادی از احداث کارخانه سرب در بم
  6. محمد درویش: هیچ‌کجای دنیا شبیه بم نداریم / برای حفظ باغشهر تلاش کنیم

مافیا یا مردم و کشاورزان معترض؟

فرماندار بم که به‌تازگی سکان مدیریت اجرایی شهرستان را برعهده گرفته، با مافیا دانستن مخالفین احداث کارخانه سرب؛ ناخواسته مردم و کشاورزان بمی را نیز مورد خطاب قرار داد چرا که عمده مخالفت‌ها از سوی مردم ِ نگران نسبت به آلایندگی‌های سرب مطرح شده است. شهروندان، کشاورزان و فعالان محیط زیست همواره نسبت به احداث کارخانه سرب در محل پیشنهادی (دشت دارزین و بالادست قنوات بم) ابراز نگرانی کرده و آن را باعث آلودگی و نابودی آب‌های زیرزمینی دانسته‌اند.

خان خاتون کجاست؟

روستای خان‌خاتون (یا خانه‌خاتون) در منطقه اَبارِق بم برای مردم این خطه سرشار از داستان‌هاست؛ دشت وسیع اطراف آن، روزگاری فرصت مغتنمی برای اشرار بود و سختی زندگی در آن تقریبا بیشتر روستاها را خالی از سکنه کرده بود. هم‌اکنون سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال استخراج از “معدن سرب و روی” خان‌خاتون بوده و باعث اشتغالزایی نیز شده‌ا‌ست.
اما کمی‌آن‌طرف‌تر و در نزدیکی منطقه دارزین، قرار است کارخانه‌ای جدید توسط همان سرمایه‌گذار جهت تولید سرب احداث شود. آخرین خاطره تلخی که مردم از این منطقه به‌یاد دارند اقدام تروریستی و ظالمانه عبدالمالک ریگی‌ست؛ درست نقطه‌ای که قرار است این کارخانه در مجاورت آن احداث شود. انتخاب این منطقه موجب شده تا مسئولان استان به سرمایه‌گذار این طرح و مالک معدنِ خان‌خاتون نگاه مثبتی داشته باشند زیرا از نظر مسئولین، کارخانه سرب می‌تواند این منطقه را از بدنامی گذشته نجات دهد. ولی مردم عادی، کشاورزان و فعالان محیط زیست نگران خطراتی هستند که کارخانه سرب می‌‌تواند برای قنات‌ها و سلامت مردم ایجاد کند‌؛ چراکه محل جانمایی این کارخانه دقیقا روی دشت‌های وسیعی‌ست که آب‌‌های زیرزمینی بم در دل آن جریان دارد.

اعتراض‌ها به کارخانه سرب بم

مخالفت‌ها با احداث کارخانه سرب بم نه از سمت مافیا که از سوی مردم مطرح شده است.

سال گذشته مردم و کشاورزان با حضور مقابل فرمانداری بم نسبت به احداث کارخانه سرب اعتراض کردند و دکتر عباس کمال‌الدینی فعال محیط زیست به نمایندگی از معترضین خطاب به مسئولان گفت: “این طرح برای ما ابهام دارد و خصومت شخصی با سرمایه‌گذار آن یا اشتغالزایی در منطقه نداریم اما آلایندگی سرب باعث نگرانی مردم است. وی با اشاره به کارخانه‌های سرب در انگوران ِ زنجان افزود: بعد از گذشت چندین سال از احداث کارخانه سرب در زنجان، غلظت آلایندگی به حدی رسیده که خوشحالی مردم آن منطقه از اشتغالزایی بوجود آمده؛ حالا جایش را به نگرانی و دغدغه شهروندان داده است زیرا کارخانه “سرب و روی” سلامتی مردم را تهدید می‌کند و بهتر است محل احداث آن در نقطه‌ای دیگر جانمایی شود.”


مسئولین: مجوزها قانونی است

با این حال مسئولین شهرستان، تمام مجوزهای احداث این کارخانه در همان نقطه را قانونی دانستند و اداره کل محیط‌زیست استان کرمان نیز از این طرح حمایت اما از انتشار طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی کارخانه سرب که قانونا باید به اطلاع مردم برسد، خودداری نمود.


روزنامه همشهری: کارخانه سرب تهدیدی برای بم

شهریور ۱۴۰۰ روزنامه سراسری همشهری در گزارش خود از کارخانه سرب دارزین نوشت: مدتی‌ست که تهدیدی جدی بر همه ویژگی‌های باغشهر بم سایه انداخته و آینده شهروندان بمی را تهدید می‌کند؛ تهدیدی که این‌بار هم به ‌دست دولت و به نام معیشت رقم می‌خورد. گویی ثروت‌های آبی کشور مانند هورالعظیم، دریاچه ارومیه و مانند آن، همیشه باید دستخوش اجرای طرح‌هایی شوند که نام توسعه را یدک می‌کشند؛ آن‌هم توسعه بی‌آب. این‌بار تیغ دولبه صنعت و اشتغال‌زایی به مسئله‌ای بغرنج در بم تبدیل شده که قضاوت درباره‌اش سرشار از پیچیدگی‌هاست.”

این روزنامه همچنین به نقل از فعالان محیط‌زیست افزود: در گذشته مسئولان با این استدلال که قنات‌های پایین‌دست، ثبت جهانی هستند، سهم اهالی را نمی‌دادند اما حالا در فاصله ۱۵ کیلومتری‌قَنَوات؛ مجوز حفر چاهی برای یک کارخانه به عمق ۱۸۰متر صادر شده است یعنی ۱۰۰ متر بیشتر از عمق مادرچاه اصلی.


کشاورزان: کارخانه سرب در بم نگران کنندست

کشاورزان بمی نیز شهریورماه ۱۴۰۰ با نگارش نامه‌ای که آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند، ضمن انتقاد از احداث کارخانه سرب در دشت دارزین، آن را تهدیدی برای قنات‌ها و سلامت مردم دانسته و ده دلیل علمی و کارشناسی برای مخالفت با اجرای طرح بیان کردند.

محمد درویش فعال محیط زیست ایران تابستان سال گذشته با سفر به بم درخصوص ماجرای کارخانه سرب گفت: سؤالی که مسئولان استان و سرمایه‌گذار طرح باید به آن پاسخ دهد، این است که چرا کارخانه سرب در مکان دیگری از این شهرستان ایجاد نمی‌شود؟ چه اصراری وجود دارد که حتما به نام ایجاد اشتغال، یک ثروت ملی و میراث جهانی را از بین ببریم؟


غضنفرآبادی: از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم

آبان‌ماه ۱۴۰۰ غضنفرآبادی نماینده مردم بم‌ و مناطق شرقی کرمان، نگرانی‌های  مطرح شده را بی‌مورد دانست و از سرمایه‌گذار کارخانه سرب خواست تا با قدرت به کار خود ادامه دهد.


مالکین قنوات خطاب به اداه‌کل محیط زیست: طرح ارزیابی زیست‌محیطی را منتشر کنید

مافیا در بم کارخانه سرب خان خاتون
نامه مالکین قنوات به اداره کل محیط زیست استان کرمان و درخواست انتشار طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی مربوط به کارخانه سرب خان خاتون در بم

دی‌ماه سال گذشته جمعی از کشاورزان و مالکین قنوات بم طی نامه‌ای به مدیرکل محیط زیست استان کرمان از وی خواستند تا طرح ارزیابی زیست محیطی کارخانه سرب را در اختیار عموم مردم قرار دهند، درخواستی که البته محقق نشد.


فرماندار بم: مخالفین، مافیا هستند

درحالی که با حواشی پیش‌آمده، راه‌اندازی این کارخانه در هاله‌ای از ابهام و پرسش قرار داشت، محمد برزنگ سرپرست فرمانداری شهرستان، ششم تیرماه ۱۴۰۱ در جلسه شورای اداری بم، مخالفین راه‌اندازی کارخانه سرب را مافیا دانست و گفت: اتفاق بدی در بم شکل گرفته؛ سرمایه‌گذاری که در ۳۰ کیلومتری بم می‌خواهد کارخانه بزند را اذیت می‌کنند چون در حریم مافیایی آنها وارد شده، چون سرمایه‌گذار در مساله خرما هم ورود کرده و آنها ترس منافع‌شان را دارند و در احداث کارخانه فراوری روی معدن خان‌خاتون خلل وارد می‌کنند.


حساب مردم بم را از مافیا جدا کنید

صحبت‌های فرماندار بم باعث دلخوری مردم و کشاورزانی شده که بدون غرض شخصی و یا وابستگی به احزاب سیاسی داخلی و خارجی، صرفا نگران آینده شهرشان و محیط زیست بوده و همواره اعتراض خود را از راه‌های قانونی پیگیری کرده‌اند.
از فرماندار محترم شهرستان انتظار می‌رود که اگر منظور ایشان از “مافیا” ؛ گروه و افراد خاصی بوده، آن‌ها را به مردم معرفی کنند و همچنین با انتشار نتایج ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این کارخانه، یک‌بار برای همیشه نگرانی‌های گسترده مردمی را پایان دهند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه