اخبار باغشهر بم

انتقادات ادامه‌دار مردمی از تغییر شهردار توسط شورا / ریاضی به احترام مردم انصراف دهد

شورای اسلامی شهر بم در یک اقدام ناباورانه و سوال برانگیز در جلسه هفدهم آبان ماه، از بین کاندیدای شهرداری با چهار رای موافق؛ همکار خود علیرضا ریاضی شهردار اسبق و عضو فعلی شورا را بعنوان شهردار بم به‌جای محمد بنی‌اسدی انتخاب کرد که با واکنش‌های عمدتا منفی و مخالف از جانب شهروندان روبرو گردید.

مهمترین موضوع این‌روزهای شهر بم و شهروندان بمی؛ نحوه تغییر محمد بنی‌اسدی شهرداربم و انتخاب علیرضا ریاضی از سوی شورای شهر است. اکثریت مردم بم همچنان از تصمیم شورا ناراضی بوده و بوده و توضیحات نه‌چندان قانع‌کننده اعضای شورا را نیز کافی نمی‌دانند.

دوشنبه هفته گذشته (۱۷ آبان) بود که شورای شهر بم در اقدامی عجیب محمد بنی‌اسدی شهردار بم که مورد حمایت مردم بود را برکنار و عضوی از شورای شهر را جایگزین وی کرد‌.

محمد بنی‌اسدی تنها شهرداربم پس از زلزله است که مورد رضایت اکثریت قریب به اتفاق مردم قرار داشت و طی کمتر از دو سال موفق به ایجاد تغییرات مهم در شهر بم شده بود.

در همین ارتباط بخوانید: 

  1. بم بدون شهردار: محمد بنی‌اسدی سرپرست شهرداری/ انتخاب شهردار جدید در جلسه بعد شورا
  2. شهردار بم تغییر می‌کند؟ غضنفرآبادی: به‌زودی شهردار در خور شأن مردم انتخاب می‌شود
  3. مردم بم بازیچه جنگ قدرت / محمد بنی‌اسدی چگونه برکنار شد؟
  4. توضیحات اعضای شورای شهر از دلایل تغییر شهردار بم

ساختار شهری بم پس از زلزله ویرانگر ۸۲، بطور کلی ویران شد. از زمان زلزله تاکنون کمترین اقدامات زیرساختی و عمرانی برای بم انجام شده و مردم بم طی این سال‌ها نارضایتی زیادی از عمران شهری داشته‌اند. از دو سال قبل و با روی کار آمدن محمد بنی‌اسدی بعنوان شهردار بم، تغییر و تحول در این شهر متروکه سرعت گرفت و مردم نیز بالاخره پس از سال‌های زیاد شاهد تغییرات مثبت بودند. از لحاظ رسانه‌ای و پیگیری مطالبات و درخواست‌های مردمی نیز شهرداری تحت امر بنی‌اسدی بیشترین همکاری را جهت پیگیری پیام‌های مردمی داشته است به نحوی که تاکنون هیچکدام از شهرداران قبلی تا این حد با رسانه‌ها برای حل مشکلات مردم همکاری نداشتند. رسیدگی به پیام‌های مردمی در دو سال گذشته نمونه بارزی از همکاری کارساز مردم، رسانه و شهرداری بوده که متاسفانه گویا قربانی ندانم‌کاری شورا می‌شود./ خبرگزاری باغشهر
علیرضا ریاضی که از مسئولین باتجربه و قدیمی بم محسوب می‌شود که پیش از این نیز ۷ سال شهردار بم بوده آن‌هم در زمانی که “شهرداری” پولدارترین سال‌های خود را به دلیل داشتن ارزش‌افزوده ارگ جدید سپری می‌کرد. با این حال اما باید پذیرفت که مدت کمتر از دو سالی که بنی‌اسدی شهردار بوده مردم رضایت‌مندی بیشتری داشتند و شهر نیز تحولات بهتری تجربه می‌کند. اگر هدف واقعی مهندس ریاضی خدمت به مردم است؛ انتظار می‌رود از پذیرفتن سمت شهرداری انصراف دهد و در شورا به وظایف خود عمل کند در غیر این‌صورت برای همیشه ذهنیت منفی از وی برای مردم بم باقی می‌ماند.

رضا رحیم‌نژاد: شورای اسلامی شهر بم در یک اقدام ناباورانه و سوال برانگیز در جلسه هفدهم آبان ماه، از بین کاندیدای شهرداری با چهار رای موافق؛ همکار خود علیرضا ریاضی شهردار اسبق و عضو فعلی شورا را بعنوان شهردار بم به‌جای محمد بنی‌اسدی انتخاب کرد که با واکنش‌های عمدتا منفی و مخالف از جانب شهروندان روبرو گردید.

در ابتدا ذکر این نکته ضرورت دارد که تصمیم اخیر شورای محترم قانونی و براساس ضوابط و قانون انتخاب شهرداران بوده و از این حیث هیچ ایراد و اشکال اساسی ندارد.
نکته مهم درخصوص این تصمیم و انتخاب، ابراز مخالفت اکثریت قاطع مردم با آن است. شاید برای اولین بار باشد که شهروندان بمی نسبت به مسائل شهرداری و انتخاب شهردار اینگونه واکنش نشان میدهند و با تصمیم نمایندگان خود مخالفت جدی می‌کنند.

محمد بنی‌اسدی محبوب‌ترین شهردار بم پس از زلزله

می‌توان به جرات گفت که برای اولین‌بار پس از زنده‌یاد محمدتقی رحیم‌نژاد شهردار ساده زیست، خلاق و شجاع دهه ۶۰ بم که یاد و خاطرش در ذهن و حافظه تاریخی مردم بم ثبت گردیده و همچون خاطره‌ای از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شود و در هر محفلی که ذکری از شهر و شهرداری به میان می‌آید مردم از آن رادمرد خدوم به نیکی یاد می‌کنند، از عملکرد اقای بنی اسدی نیز که کمتر از دو سال مسئولیت شهرداری بم را برعهده دارد ابراز رضایت کرده و قدردانی خود را به روش‌های مختلف بیان می‌کنند که نمود عینی و بارز این رضایت‌مندی را در فضای مجازی _که در واقع حقیقی است_ شاهد هستیم.

شورای شهر در راه و مسیر خلاف خواسته‌های مردم بم

نکته تاسف بار این است که اعضای شورا که ادعای نمایندگی و وکالت مردم را یدک می‌کشند و مدام بر زبان می‌آورند راه و مسیری برخلاف مردمی که به آن‌ها رای داده‌اند را برگزیدند و عملا در مقابل مردم قرار گرفتند.

چگونه اعضای شورای شهر، در فاصله جلسه مرداد تا آبان؛ محمد بنی‌اسدی و مردم بم را بازی‌ دادند؟

در اولین جلسه شورای فعلی که قرار بود تکلیف شهردار مشخص شود چهار نفر از اعضای شورا (جهانپور، قلعه‌خانی، ریاضی و سلجوقیان) موافق ابقای محمد بنی‌اسدی بعنوان شهردار از سوی شورای جدید بودند ولی یکی از اعضای شورا (سام‌نژاد) در سخنانی تامل برانگیز با این تصمیم مخالفت و اعلام میکند که ما باید تلاش کنیم همه اعضای شورا با وحدت و اتحاد و کنار گذاشتن اختلاف، شهرداری با اکثریت آرا انتخاب کنند که پشتوانه‌ای باشد برای “شهردار انتخاب شده” که بتواند با حمایت قاطبه اعضای شورا با اقتدار و اعتماد به نفس به شهروندان خدمت نماید (نقل به مضمون) و ظاهرا همین عضو پیشنهاد سرپرستی می‌دهد که با موافقت ریاست شورا و دیگر اعضا، محمد محمد بنی اسدی شهردار وقت با ۷ رای بعنوان سرپرست شهرداری انتخاب می شود.


حال سوال این است چه می شود که پس از سپری شدن ۳ ماه دوره سرپرستی محمد بنی‌اسدی نه تنها وحدت و اتحادی بوجود نمی‌اید بلکه همان چهار نفر عضو موافق اقای بنی‌اسدی هم به ایشان رای نمیدهند؟!

بطوری که در جلسه ۱۷ ابان از ۷ نفر اعضای شورا ۴ نفر به ریاضی و ۳ نفر به عبدی‌زاده رای میدهند.

واقعا چه می شود که این افراد محترم در مدت ۳ ماه، ۱۸۰ درجه تغییر نظر و عقیده می‌دهند و حتی یک نفر از آن‌ها به اقای بنی اسدی رای نمی‌دهند! دو نفر هم که چندسال پیش چنان علم مخالفت با ریاضی شهردار وقت را داشتند که انگار بدتر از ریاضی در عالم نبود و امروز به قول خودشان “با افتخار” به ریاضی رای داده‌اند!

شورای شهر بجای اتهام‌افکنی، با سند و مدرک تخلفات شهرداری بم را اثبات کند

در ابتدای جلسه ۱۷ آبان، کریم غضنفرآبادی ریاست شورا ضمن سخنانی اعلام می‌کند که ما در جریان بررسی‌های انجام شده در مورد عملکرد شهرداری به نتایجی دست یافتیم و سواستفاده های زیادی از اعتبار حساب‌های شهرداری توسط افراد خاصی انجام شده و این موضوع را بعنوان یک ملاک و معیار برای سومدیریت مسئولان شهرداری اعلام می‌کند.
اتفاقا شهروندان و رسانه‌های بم از رئیس شورا و دیگر اعضا تقاضا دارند بجای کلی‌گویی و اتهام افکنی در مقابل خبرنگاران در صحن شورا، جزئیات این موضوع را بطور شفاف با سند و مدرکی که دال بر تخلفات شهرداری است به مردم و در صورت لزوم به دستگاه قضایی ارائه دهند. این موضوعی است که پیشتر آقای بنی‌اسدی در خصوص آن برای شورا توضیح داده و اما لازم است ایشان نیز بیشتر برای مردم توضیح دهند‌.

تغییر شهرداربم قانونی و اما براساس کینه‌های شخصی و مسائل جناحی است

قصد قضاوت نداریم اما واضح و آشکار است که این انتخاب یک انتخاب عادی و طبیعی و برگرفته از شناخت و نظر واقعی اعضای محترم شورا و روندهای صحیح انتخاب شهردار نیست هرچند قانونی است اما قابل تامل و سوال برانگیز است و مسائل سیاسی و جناحی، حب‌و‌بغض‌ها و تسویه حساب‌ها و کینه‌های شخصی به شدت بر این تصمیم سایه افکنده است.
در هر صورت تصمیم و انتخاب شورا قابل احترام است ولی اعضای محترم شورا باید بدانند که اساسی‌ترین وظیفه آن‌ها خدمت به مردم و جلب اعتماد آنها برای حمایت از تصمیمات شورا و همکاری با شهرداری است اما وقتی انتخاب آنها با نظر اکثریت شهروندان در تضاد و تعارض است آیا می‌توانند امیدوار به حمایت و همکاری مردم باشند؟ اگر غیر از این است و بنا به شفافیت دارید هرکدام از اعضای شورا تا پایان هفته بیانیه دهند و به تفسیر و با جزئیات دلایل فردی خود را برای تغییر محمد بنی‌اسدی و انتخاب ریاضی را شرح دهند‌.
کلیت شورا هم یک بیانیه رسمی جدا بدهد و اولا دلایل تغییر و ثانیا و دلایل انتخاب فرد جدید را بطور مبسوط شرح دهند. یا اینکه یک نشست خبری بگذارند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند این کمترین کاری است که میتوانند برای مردم انجام دهند و البته وظیفه‌شان همین است‌. این کلی‌گویی‌ها و تناقضات و سخنانی که در مقابل خبرنگاران در صحن و در جلسات شورا می‌گویید به هیچ وجه برای مردم قانع کننده و قابل پذیرش نیست.

سخنی با علیرضا ریاضی؛ شهردار اسبق، عضو فعلی شورا و البته شهردار جدید و آینده!

شما یکی از نیروهای با سابقه شهرداری بم هستید و به جرات می‌توان گفت که یکی از باتجربه‌ترین نیروها و سرمایه‌های شهرداری بعنوان شهردار خدمت کرده‌اید و قطعا عقده و کمبود ریاست ندارید و هرچند از دوران بیش از ۷ سال شهرداری شما در گذشته؛ حداقل ۴ سال آن شهرداری بم بالاترین درآمد‌ها را از محل مالیات و ارزش افزوده ارگ جدید داشت و اقداماتی هم از سوی شهرداری انجام شد (بعنوان مثال ساخت بوستان های متعدد محلی، پیاده رو سازی و…) اما درعین حال فرصت‌های بزرگی هم از دست رفت.
شورای پنجم و شما (ریاضی) بعنوان شهردار استفاده بهینه و موثر از این پول‌ها و اعتبارات را نکردید با رد دلیل گازکشی و کانال های گاز با آن پول هنگفت در زمینه اسفالت تقریبا هیچ کاری نکردید و حداقل شما میتوانستید با سرمایه‌گذاری و خرید املاک و مستغلات و  حتی ماشین‌آلات مازاد بر نیاز برای سال‌های پس از قطع مالیات بر ارزش افزوده ارگ جدید (که قطع هم شد) برای شهرداری بم درآمد پایدار ایجاد کنید که نکردید.

جناب علیرضا ریاضی؛ به دو دلیل مهم نباید مجددا مسئولیت شهرداری بم را برعهده می‌گرفتید:

۱ _ شما جانشین فردی در شهرداری بم می‌شود که بواسطه عملکرد مثبت مدبرانه و جهادی و مبتنی بر درک و شناخت عمیق از نیازها و خواسته‌های ضروری مردم و رفع نواقص و گره‌گشایی از بسیاری از مشکلات شهر توانسته رضایتمندی اکثریت شهروندان را چه در زمینه آسفالت معابر و امورات عمرانی و چه در سایر زمینه‌ها با دست تقریبا خالی (در مقایسه با ارزش پول هنگفت دوران شما) کسب نماید و شما جانشین چنین فردی می‌شوید و قطعا مورد مقایسه و قضاوت قرار می‌گیرید و یقین بدانید که قضاوت آنها درمورد شما تا مدت‌های زیاد مثبت نخواهد بود. مگر اینکه خودتان نظر مردم را تغییر دهید که نیازمند این تغییر هستید. اگر هم خیلی به نظر مردم اهمیتی نمی‌دهید که آن مسئله دیگری است
شما بعنوان یکی از با سابقه‌ترین و با تجربه‌ترین افراد شهرداری جایگاه اصلی‌تان حضور در شورای شهر است. از نظر سن و سال و تجربه در جایگاهی قرار دارید که می‌توانید مورد مشورت قرار بگیرید و با هدایت و کمک به اعضای جوان و کم‌تجربه‌تر شورا و شهرداری و نظارت دقیق بر شهردار و شهرداری در رشد و بالندگی و کارامدی شهرداری بسیار تاثیرگذار باشید و از سرمایه فکری و اندوخته تجربی خود در جایگاه تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری درجهت توسعه و عمران و زیباسازی شهر تاریخی و جهانی بم استفاده نمایید.
یقین بدانید که در این جایگاه (عضویت شورا) بیشتر می‌توانید به همشهریان خود خدمت نمایید تا جایگاه شهرداری.

خدا همه ما را عاقبت به خیر کند.

یک دیدگاه

  1. آقایان شورا واقعا ظلم کردید این حقذما مردن بم نیست از همجا عقب افتاد ترباشیم یک زهره لطافت به خرج دهید این پست های هم ماندنی نیست شما خودتان را بااین کار نشون دادن مدیر باید مدبر باشد نه انتقام جو..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه