اخبار باغشهر بم

پروژه مسکن ملی بم در انتظار الحاق زمین جدید

عملکرد ضعیف بنیاد مسکن جهت ساخت و ساز در منطقه المهدی / الحاق زمین جدید به بم از جنوب بلوار خلیج فارس

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: تا زمانی که زمین برای ساخت مسکن ملی در بم تامین نشود ثبت نام جدید در این شهرستان انجام نمی‌شود.

مجتبی زابلی‌زاده روز شنبه (۹ مهر) در نشست بررسی وضعیت نهضت ملی مسکن در بم افزود: مشکل مابقی زمین های سمت جنوب بلوار خلیج فارس نیز در حال رفع شدن است که بزودی به محدوده الحاق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شهر بم مشکلات زیادی در تامین زمین وجود دارد زیرا زمین های دولتی این شهر سال‌های قبل واگذار و مابقی نیز کشاورزی با کاربری باغی تعریف شده‌ ادامه داد: به دلیل ‘باغشهر’ بودن بم و همچنین ثبت جهانی یونسکو، تغییر کاربری زمین‌ها ممنوع است بنابراین تصمیم گرفته شد تا به سمت الحاق زمین برویم.
تنها محدوده الحاقی زمین در بم برای مسکن ملی، سمت جنوب بلوار خلیج فارس (بلوار ورودی) این شهر بود که با پیگیری‌های زیاد در فاز نخست حدود ۷۳ هکتار به این شهر الحاق شد.

تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نامی داشتیم که سه هزار و ۵۰۰ نفر تایید نهایی شده و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این محدوده صاحب مسکن خواهند شد. طراحی مطالعات فازهای اول و دوم انجام شده و در کمیسیون ماده ۵ نیز مصوب شده که آماده سازی آن شروع خواهد شد.

زابلی‌زاده با اشاره به اینکه این واحدها در متراژهای مختلف طراحی شده زیرا الگوی ساخت برای نهضت ملی مسکن واحدهای ۸۰ تا ۸۵ متری با تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: ساختمان‌ها باید براساس تسهیلات بانکی و سهم آورده مردم احداث شوند و مردم براساس توان مالی می‌توانند هر الگویی را انتخاب کنند.

وی اظهارداشت: به دلیل مشکلات مالی و هزینه‌های ساخت، مردم در واحدهای با مقیاس بزرگ دچار مشکل می‌شوند اما اگر مردم توان مالی دارند و سهم مشارکت خود را افزایش دهند می‌توانند قابلیت انتخاب داشته باشند.


طراحی شهرک الحاقی جدید با شرایط اقلیمی و ثبت جهانی بم

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان همچنین بیان کرد: در شهرک جدید مسکن ملی، واحدها به صورت ۲ طبقه و با توجه به شرایط اقلیمی بم طراحی شده است و فراخوان سازنده در همین هفته برگزار و کار اجرایی شروع خواهد شد. وی با اشاره به اینکه همه قطعه‌ها مستقل و به صورت بلوک‌های هزار متری ۱۰ واحدی یا ۵۰۰ متری پنج واحدی خواهد بود تصریح کرد: هزینه آماده‌سازی شبکه معابر، زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت این شهرک را اداره کل راه و شهرسازی استان انجام خواهد داد.
زابلی‌زاده تاکیدکرد: در بحث ساختمان‌سازی پیشنهاد شده سازنده کار را تا مرحله نما انجام دهد و سپس مردم خودشان به صورت تدریجی و با توجه به توان مالی که دارند کار را به پایان برسانند.

عملکرد ضعیف بنیاد مسکن در منطقه المهدی

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان همچنین درباره مسکن ملی در منطقه المهدی بم خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه اشتباهی که در واگذاری منازل نهضت ملی در خیابان المهدی بم داشتیم، تصمیم گرفته‌شد این منطقه را خود اداره کل راه و شهرسازی کرمان انجام دهد.

در منطقه المهدی بم واگذاری به صورت برون ساخت بود که بنیاد مسکن نیز کارگزار منطقه معرفی شده بود و انتظار داشتیم مردم خودشان مدیریت لازم را انجام دهند اما موفق نبودند و مردم به صورت همگون کار نکردند. در این منطقه برخی قطعه‌ها واگذاری شده اما برخی مردم هنوز پروانه نگرفته‌اند یا حتی فوندانسیون هم ریخته نشده است. بنیاد مسکن در منطقه المهدی بم بخوبی عمل نکرد و می‌بایست اگر شخصی توانایی مالی نداشته حذف و شخص دیگری جایگزین می‌شد./ ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه