اداره ثبت احوال بم

آدرس و شماره تلفن تماس اداره ثبت احوال شهرستان بم به همراه تاریخچه شکل‌گیری نهاد احصائیه (صدور سجل)

آدرس شماره تلفن تماس اداره ثبت احوال شهرستان بم
آدرس اداره ثبت احوال بم روی نقشه

نشانی: کمربندی ولیعصر (بین ولیعصر ۳۱ و ۳۳) – خیابان شهید جزینی‌زاده – حدفاصل کوچه جزینی‌زاده ۵ و ۷

شماره تلفن تماس اداره ثبت احوال بم: ۴۴۲۱۹۱۲۰_۰۳۴


تاریخچه شکل‌گیری ثبت احوال در ایران

تا قبل از شکل‌گیری ثبت احوال، وقایع حیاتی از جمله ولادت و مرگ براساس اعتقادات مذهبی و سنت‌های رایج در کشور، نام و تاریخ ولادت در پشت جلد کتاب‌های مقدس ادیان گوناگون از جمله قرآن ثبت می‌شد و از افراد متوفی نیز جز نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نوشته می‌شد اثری نبود.

با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی بیشتر شد.

تاریخچه ثبت احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران ابتدا سندی مشتمل بر ۴۱ ماده در تاریخ ۳۰ آذر ۱۲۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسید و اداره‌ای تحت عنوان اداره ‘احصائیه و سجل احوال’ در وزارت داخله (وزارت کشور) به وجود آمد و سوم دی ۱۲۹۷ نیز اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی صادر شد.

تاریخچه تاسیس اداره ثبت احوال در شهرستان بم

از بهمن‌ماه سال ۱۳۰۷ هجری شمسی، اداره ‘احصائیه و سجل احوال’ در بم تاسیس شد و به صدور شناسنامه پرداخت. مکان اولیه اداره ثبت احوال بم در محل کوچه باغ جعفری بود و محمدعلیخان اسدزاده ریاست آن را برعهده داشت.
اسامی اولین کارکنان این اداره (برگرفته از کتاب نوآوران بم)
  • محمدعلی‌‌ اسدزاده (رئیس)
  • شفیعی رضوی (مامور صدور سجل)
  • فتحعلی‌ بهجت عامری
  • محمداسماعیل‌ دانشور
  • خجسته بهزادی
  • محمدعلی نخجوان بهزادی

این نهاد از سال ۱۲۹۷ که تاسیس شد ‘اداره احصائیه و سجل احوال’ نام داشت. سال ۱۳۱۹ به اداره کل آمار و ثبت احوال تغییر نام یافت. سال ۱۳۳۷ بخش آمار از ثبت احوال جدا شد و سازمان ثبت احوال ایران بعنوان نهادی مستقل به ادامه فعالیت پرداخت. 

وظایف سازمان ثبت احوال

سازمان ثبت احوال وظیفه گردآوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعیتی را برعهده دارد: ثبت تولد (ولادت)، وفات، ازدواج طلاق.

بر اساس مصوبه سال ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی، وظایف سازمان به شرح زیر است:

  • ثبت ولادت و صدور شناسنامه
  • ثبت وفات و صدور گواهی فوت
  • تعویض شناسنامه‌های موجود در دست مردم
  • ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات
  • صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی
  • ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسایی ملی
  • جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن